Ga naar hoofdinhoud

Iveco en Metallica: Battery en Fuel allebei nodig

De legendarische rockband Metallica liet de logistiek van haar Europese toernee deze zomer deels over aan truckfabrikant Iveco. De opzet was een zo duurzaam mogelijke logistiek en Iveco zette 14 S-Way’s in voorzien van biodiesel, LNG en ook elektriciteit. TTM.nl reed een stukje mee op de tour van Iveco en Metallica. [INHOUD | INDEX TTMnl2024_3_52]

Tijdens de presentatie van de vernieuwde S-Way vorig jaar in Barcelona stond toenmalig Iveco-baas Gerrit Marx ineens in een Metallica-shirt op de bühne. Hij legde uit dat er een samenwerking was tussen Iveco en Metallica, met onder meer een hele vloot Iveco’s voorzien van een levensgroot Metallica-logo. In een videoboodschap gaf Metallica-oprichter en drummer Lars Ulrich er zijn zegen aan. De Europese tak van de M72 tour ging van mei tot juli langs negen Europese steden: München, Milaan, Wenen, Helsinki, Kopenhagen, Oslo, Clisson, Warschau en Madrid.

Evenementen

De samenwerking tussen Iveco en Metallica is een echt partnerschap, vertelt Italo Palmerini van Iveco ons. “Wij zijn op de band afgestapt of ze met ons duurzame logistiek wilden uitvoeren, en de manager van de band heeft dat verzoek neergelegd bij hun logistieke partner Transam Trucking. Hoeveel geld ermee gemoeid was om de Metallica-logo’s op Iveco’s te plakken? Daar heb ik echt geen idee van.” Duurzaamheid speelt niet alleen in de transportsector, maar net zo in de evenementenbranche. “We weten dat Metallica zelf duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord bezig zijn hoog in het vaandel heeft staan. Daar wordt echt naar gekeken bij de opzet van deze M72 tournee. Bij elke tourstop worden door zowel Iveco als Metallica donaties gedaan aan lokale organisaties via Metallica’s All Within My Hands Foundation”, aldus Nathasha Highcroft, director bij Transam Trucking.

Te heavy voor woorden

14 Iveco trucks reden dus mee met Metallica’s tournee. Bij de laatste stop in Madrid haakte nog even een Iveco FCEV aan, maar denk maar niet dat de hele tournee met 14 trucks werd gedaan. Verre van dat! In totaal zijn er maar liefst 92 vrachtwagens betrokken bij de tournee. Veertig voor de productie, 52 voor het staal dat nodig is voor de opbouw van de show. In totaal zijn er 455 mensen bezig met de opbouw van de show, plus 800 lokaal ingeschakelde krachten. Het duurt 24 uur om de show op te bouwen. We vragen hoeveel gewicht er bij benadering wordt vervoerd, maar dat is onmogelijk in te schatten, zeggen Iveco en Transam Trucking. Transam doet het vervoer ook zeker niet zijn eentje. Rondom het Civitias Metropolitano stadion, van voetbalclub Atletico Madrid, zien we veel meer vervoerders, onder meer onze eigen Pieter Smit Group.

Laadinfra?

Een tournee door Europa met trucks op HVO, diesel en stroom dus. Hoe is dat bevallen? Joey McCarthy, chauffeur bij Transam. “De routes werden gepland door Transam, Iveco en onze partner Shell. Dat was soms puzzelen met de infrastructuur. In landen waar de infrastructuur voor LNG nog niet goed was, planden we onze tankstops wat dichter bij elkaar dan in landen waar we wel konden tanken, zodat we het volgende doel of tankstation konden bereiken. Door goede samenwerking is het gelukt, maar ik geef toe dat het op sommige plekken echt lastig was. Ik reed zelf met een LNG-truck, dus ik kan niks zeggen over de laadinfrastructuur voor elektrische trucks.” De inzet van elektrische trucks is nog veel lastiger, zegt Palmeri. “De laadinfrastructuur voor elektrische trucks is duidelijk nog niet op orde in Europa. Maar we hebben ook gezien dat alle bedrijven die betrokken zijn bij de elektrische ontwikkeling hard bezig zijn en snel vooruitgang willen boeken, ook wat betreft de infrastructuur voor zware voertuigen. Hier in Madrid hebben we bijvoorbeeld de mogelijkheid om de voertuigen snel op te laden met een zeer snelle lader. Het hangt echt van de plek af.” Highcroft: “Maar voor zware voertuigen moet er zeker nog veel gebeuren, net als bij LNG. Ze hebben tijd nodig om de juiste infrastructuur voor de nieuwe technologie te ontwikkelen. De volgende tour van Metalllica alléén met elektrische trucks? Dan moet er nog heel veel gebeuren!”

Geel

Mee met Metallica op tournee, dat klinkt echt geweldig. TTM.nl meldde zich meteen aan om mee te rijden in de Iveco-karavaan, maar dat was niet zomaar te realiseren. Gelukkig is een rit in de Iveco S-eWay wel te regelen. En dus melden we ons in de vroege ochtend bij de Iveco-fabriek in Madrid. Daar staat de S-eWay, volledig elektrisch dus, al voor ons klaar. En het is niet zomaar een truck, maar natuurlijk voorzien van het speciale Metallica-design. Dus in zwart en contrasterend geel, voorzien van de bekende Metallica-logo’s. Ook opvallend: de gele accenten in de zwarte wielen. We willen niet te lang wachten met vertrekken, want bij het stadion wacht de rest van het konvooi op ons.

Lange afstand?

Het is de allereerste keer dat we kunnen rijden met de S-eWay, de eerste echt elektrische truck van Iveco. En de aandrijflijn is meteen bijzonder, want Iveco monteert een elektrische as van FPT. Daar zitten dus de elektromotor en de transmissie op. De as levert een vermogen van 480 kW, bijna 644 pk. Het koppel bedraagt 1800 Nm. Met zo’n elektrische as bespaar je veel ruimte in het chassis en Iveco kan dan ook negen accupakketten kwijt in de S-eWay. Elk pakket is goed voor 82 kWh en bij elkaar is dat 738 kWh. Daarmee heeft de S-eWay een nominale actieradius van 500 km, helemaal niet gek. De accu’s zijn te laden met een vermogen van 350 kW en dat betekent dat hij 80 procent van zijn accucapaciteit kan bijladen in 90 minuten tijd. Daarmee is lange-afstandstransport, met als voorwaarde natuurlijk goede laadinfrastructuur, wellicht goed mogelijk.

Dashboard

De S-eWay heeft een bijzonder interieur, wat nog afkomstig is uit de alliantie met Nikola. Nog niet zo lang geleden ging deze Iveco door het leven als Nikola Tre BEV. Dat zie je terug aan de grote displays, 12,8 inch achter het stuur en zelfs 17 inch in het dashboard. Ze bieden prima informatie. We horen al wel dat in de toekomst de S-eWay een conventioneel Iveco-dashboard zal krijgen. Die toekomst was heel dichtbij, want vanaf IAA Transportation is dat al een feit. De S-eWay rijdt prima, heeft voldoende trekkracht, maar we rijden dan ook zonder oplegger. Ondanks dat vinden we de S-eWay rijden als een echte Iveco, en dat is best bijzonder in een tijd waarin de elektrische aandrijflijnen vrij karakterloos zijn en veel op elkaar lijken.

We komen op tijd bij het Civitias Metropolitano om de S-eWay bij zijn diesel- en LNG-familie te zetten. Ondertussen wordt in het stadion hard gewerkt aan de opbouw van de Metallica-show. Later die avond zijn we bij de afsluitende show van de M72-tour. Zoals het een Metallica-concert betaamt is het een spektakel van jewelste, waarbij horen en zien je letterlijk vergaat. De setlist lijkt wel aangepast aan dit verhaal, want de songs Battery én Fuel worden beide met veel vuur gespeeld. Het is net of James Hetfield en consorten ook wel weten dat je een tournee anno 2025 wel zo duurzaam mogelijk wilt uitvoeren, maar dat je naast elektriciteit ook nog gewoon fossiele brandstof nodig hebt. 

Alle trucks zijn mooi op tijd, dus laten we beginnen met de show!

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: IVECO, TTM.NL

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer