DHL heeft een nieuw contract afgesloten met de Formule 1 als logistiek partner, een positie die DHL al 20 jaar bekleedt. Na de succesvolle introductie van trucks op biobrandstof vorig jaar tijdens de Europese tak van het seizoen, is het aantal trucks met HVO dit jaar meer dan verdubbeld tot een totaal van 37 trucks. Elke truck heeft gemiddeld 83 procent minder CO2-uitstoot dan zijn tegenhanger die op diesel rijdt.
“Naast de vernieuwing van ons partnerschap zijn we er trots op dat we de langst bestaande wereldwijde partner van de sport zijn. DHL viert zijn 20-jarig jubileum als Officieel Logistiek Partner van de Formule 1 en levert de race tussen de races door”, legt Arjan Sissing, Global Head of Brand Marketing bij DHL Group, uit. “Beide bedrijven delen een sterke toewijding aan duurzaamheidsdoelstellingen en een gemeenschappelijke visie om de sport groener en efficiënter te maken. Als pionier op het gebied van duurzame logistiek zijn we verheugd dat we onze samenwerking met de Formule 1 kunnen voortzetten om deze doelstellingen samen te bereiken.”
Tijdens hun 20-jarige samenwerking hebben de Formule 1 en DHL belangrijke veranderingen doorgemaakt, met name een uitgebreide kalender, die dit jaar 24 races telt en gerationaliseerd is om een betere doorstroming van races in bepaalde regio’s te creëren om de vrachtafstand tussen evenementen te verminderen. De meest opmerkelijke verandering vond echter plaats in 2019, toen de Formule 1 zijn Net Zero-doelstelling bekendmaakte, waarbij de multimodale logistiek van DHL, die wereldwijd toonaangevend is en vrachtvervoer over de weg, door de lucht en over zee omvat, een belangrijke factor is in het terugdringen van logistiek-gerelateerde CO2-uitstoot. DHL neemt het voortouw op het gebied van groene logistiek en heeft niet alleen vorig jaar vrachtwagens geïntroduceerd die op biobrandstof rijden, maar heeft ook brandstofefficiënte Boeing 777-vliegtuigen ingezet voor zijn activiteiten. Deze vliegtuigen hebben geresulteerd in een significante vermindering van de CO2-uitstoot met 17% ten opzichte van traditionele vliegtuigen. DHL en Formule 1 blijven zich inzetten voor een groene agenda en zullen het komende seizoen extra duurzame logistieke initiatieven blijven onderzoeken.
Jonny Haworth, Director of Commercial Partnerships bij Formula 1: “DHL, onze langst bestaande partner, is een cruciaal onderdeel geworden van de levering van onze evenementen, dus we zijn blij dat we deze succesvolle samenwerking nog vele jaren kunnen voortzetten. DHL heeft ons enorm gesteund in onze overgang naar een duurzamere sport, en dit zal van groot belang blijven op weg naar 2030. Omdat duurzame logistiek zich blijft ontwikkelen, kijk ik uit naar de positieve impact en innovaties die in de toekomst zullen volgen.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/02/73538c60-3979-45a2-9fba-bf0245086c73-1024x574.jpeg)
Het seizoen 2024 begint deze week in Bahrein op 29 februari en is een spannende start van het jaar. Dit seizoen, dat 21 landen en vijf continenten bestrijkt, omvat drie tripleheaders en vijf doubleheaders – waarbij de Formule 1 voor het eerst sinds de pandemie van het coronavirus terugkeert naar China. DHL is verantwoordelijk voor de enorme logistieke inspanning om tot 1400 ton aan hoogwaardige vracht naar elke race te vervoeren. Dit omvat raceauto’s, banden, reserveonderdelen, brandstof, uitzendapparatuur en marketing- en hospitality-apparatuur.
Het logistieke team van DHL Motorsports bestaat uit 100 specialisten, waarvan tot de helft ter plaatse werkt. Voor geselecteerde Europese races op de Formule 1-kalender wordt een nieuwe DHL-camper geïntroduceerd, die zal dienen als thuisbasis voor het team. Deze duurzame camper is uitgerust met zonnepanelen, oplaad- en recyclingstations en wordt vervoerd met een vrachtwagen die op biobrandstof rijdt.
“Naast het toegenomen aantal vrachtwagens dat op biobrandstof rijdt en de komende duurzame initiatieven, is het ook geweldig om te zien dat ons team milieubewust reizen tot prioriteit maakt, zoals blijkt uit de introductie van de nieuwe DHL-camper”, zegt Paul Fowler, Head of Global Motorsports Logistics bij DHL Global Forwarding. “We zijn voortdurend op zoek naar manieren om het Net Zero-doel van de Formule 1 te bereiken en we zijn verheugd om samen te werken met een partner die onze toewijding aan duurzaamheid deelt en openstaat voor innovatieve groene oplossingen.”