Buisleidingentransport is een weinig belicht onderdeel van het Nederlandse goederenvervoer. Toch gaat 16 procent van het Nederlandse goederentransport per buis, en dat is meer dan de sector binnenvaart vervoert. In 2022 werd 315 miljoen ton aan goederen vervoerd via een buisleiding.
Daarmee is het een belangrijke vervoersmodaliteit, maar relatief onbekend. CBS publiceert daarom sinds kort een nieuwe statistiek over goederenvervoer per buisleiding. “Je hoort ze niet en je ziet ze niet. Veel mensen weten dus niet waar in ons land buisleidingen liggen, wat ze vervoeren en wat ze wel en niet kunnen. Met de komst van de nieuwe statistiek over het vervoer via buisleidingen wordt dit breder bekend. Dat is belangrijk, bijvoorbeeld met het oog op de energietransitie: wat kunnen buisleidingen daar wel en niet in betekenen?”, zegt Klaas Winters, directeur van de Vereniging van Leidingeigenaren in Nederland (VELIN). De 23 aangesloten bedrijven, die gezamenlijk 22 000 kilometer aan buisleidingen bezitten, hebben data aan het CBS geleverd voor de nieuwe statistiek.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/05/vervoerd-gewicht-door-bu-1024x768.jpeg)
Wat zit er in?
CO2, aardgas, aardolie(-producten), chemische producten, (industrieel) water en warmte. Het zijn voorbeelden van goederen die kunnen worden vervoerd via een buisleiding. De meeste leidingen bevinden zich 1 tot 2 meter onder het maaiveld, maar sommige lopen onder een rivier door en gaan wel 20 of 30 meter de diepte in. De leden van VELIN hebben aan het CBS gemeld wat door hun leidingen loopt. Maar dat was niet alles. Winters: “De bedrijven hebben ook de volumes van transporten doorgegeven. En ook of er één type goederen door een leiding gaat – wat het geval is bij de meeste leidingen – of dat deze meer functies heeft.”
Beleidsbeslissingen
De landelijke overheid en regionale overheden kunnen de nieuwe statistiek over het goederenvervoer via buisleidingen gebruiken voor beleidsbeslissingen. Wat is wel en niet mogelijk? Kan bijvoorbeeld een aftakking worden gemaakt van een bestaande leiding naar een nieuw project? Marly Odekerken, directeur Statistieken Verkeer en Vervoer bij het CBS: “Voor het ministerie van IenW is het belangrijk om te weten wat er door de leidingen gaat en of er bijvoorbeeld capaciteit is om uit te breiden. En kunnen er ook andere goederen door een leiding?” Buisleidingen kunnen bijvoorbeeld een alternatief zijn voor treinvervoer van gevaarlijke stoffen door stedelijke gebieden.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/01/shutterstock_2133403065-1024x684.jpg)
Bron: CBS