Ga naar hoofdinhoud

Remstof en bandenslijtage: zo schoon zijn schone trucks nou ook weer niet

De truckindustrie en ook de transportsector investeert fors in emissievrije voertuigen, maar er doemt een onderkend problem op: fijnstof van banden en remmen. De huidige wetgeving concentreert zich op uitlaatgassen, terwijl niet-uitlaatemissies, zoals remstof, grotendeels onder de radar blijven.

Onderzoek van de Universiteit van Southampton wijst uit dat remstof bijzonder schadelijk kan zijn voor de luchtwegen en mogelijk zelfs schadelijker is dan dieselroet. Vooral koper uit remmen is een probleem, omdat het zich ophoopt in de longen en ontstekingen veroorzaakt. “Onze bevindingen tonen aan dat koperhoudende remstof een grotere verstoring van de celbalans veroorzaakt dan uitlaatgassen”, aldus de onderzoekers.

Ondanks de inspanningen om voertuigen schoner te maken, worden zware trucks door hun gewicht extra belast met bandenslijtage en remstof. De Euro 7-norm introduceert weliswaar grenswaarden voor remstof, maar experts vrezen dat dit niet voldoende is. In de Verenigde Staten hebben sommige staten de koperinhoud van remblokken al aan banden gelegd, maar in Europa blijft deze kwestie grotendeels onbehandeld.

Voor de truckindustrie en de transportsector betekent dit een nieuwe uitdaging. Terwijl de sector volop bezig is met zero-emissievoertuigen, moet er ook aandacht komen voor fijnstofreductie. Innovaties in remsystemen en bandensamenstellingen zullen cruciaal zijn om de werkelijke impact van vrachtwagens op de luchtkwaliteit te verminderen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer