Onderzoeksinstituut TNO ziet grote kansen voor de waterstofverbrandingsmotor als duurzaam alternatief voor zwaar transport. Hoewel de waterstofmotor relatief weinig aandacht krijgt, kan deze technologie een belangrijke rol spelen in de transitie naar CO2-neutrale logistiek. Dat stellen TNO-experts Xander Seykens en Jack Bloem in een artikel op de TNO-website.
Waterstof wordt al een paar jaar genoemd als oplossing voor emissievrij transport. De toepassing in brandstofcellen is breed bekend, maar de inzet van waterstof in verbrandingsmotoren blijft onderbelicht. “Het woord ‘verbranding’ wekt de indruk van vervuiling, terwijl de realiteit anders is. De waterstofmotor wordt door de Europese wetgeving zelfs als ‘zero-emission’ erkend”, zegt Jack Bloem, business developer bij TNO. MAN won met haar hTGX model de laatste Truck Innovation Award.
De waterstofverbrandingsmotor biedt diverse voordelen ten opzichte van brandstofcellen. Zo is de techniek robuust, minder gevoelig voor de kwaliteit van waterstof en grotendeels gebaseerd op bestaande motorconcepten. Dit vermindert het risico op stilstand, een cruciale factor in de logistiek. Daarnaast zijn de productiekosten lager en kan de motor volledig binnen Europa worden vervaardigd, wat de afhankelijkheid van grondstoffen van buiten de EU vermindert.

High Pressure Direct Injection (HPDI)
TNO werkt samen met industriepartners aan innovaties zoals High Pressure Direct Injection (HPDI). Deze technologie maakt het mogelijk om waterstof met hoge efficiëntie in een verbrandingsmotor te gebruiken, met prestaties die dieselmotoren evenaren of overtreffen. “We zijn wereldwijd een van de weinige partijen met expertise op dit gebied”, aldus Seykens. “Onze faciliteiten maken het mogelijk om HPDI-concepten te ontwikkelen en te testen, wat de time-to-market voor fabrikanten verkort.”

Waterstofinfrastructuur als sleutel
De grootschalige inzet van waterstof in transport hangt sterk af van de infrastructuur. Europese regelgeving, zoals de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), verplicht de aanleg van waterstoftankstations langs hoofdwegen. In Nederland moeten de Gasunie en de SWIM-regeling zorgen voor een landelijk netwerk van tankstations en een waterstofbackbone. Een daling van de waterstofprijs, van de huidige 20 euro per kilo naar circa 6 euro, is daarnaast cruciaal om concurrerend te worden met diesel. Dat is zoals de zaken er nu voor staan ontegenzeggelijk een grote belemmering voor de snelle adaptatie van waterstoftoepassingen
Toekomstperspectief
Volgens TNO zal waterstof vanaf 2030 een steeds grotere rol spelen in de logistiek. Met initiatieven als Green Transport Delta – Waterstof is al bewezen dat de waterstofmotor praktisch toepasbaar is voor trucks, binnenvaart en stationaire energieoplossingen. Seykens: “De waterstofmotor kan een belangrijke bijdrage leveren aan emissievrij transport. Met de juiste ondersteuning vanuit industrie en overheid kan deze technologie complementair worden aan elektrificatie en een sleutelrol spelen in de verduurzaming van de sector.”
