Het eerste exemplaar van de Hyundai Xcient waterstoftruck is in Nederland gesignaleerd. In IJmuiden gaf Hyundai een presentatie over haar plannen rond de introductie van waterstoftrucks in Europa. Een Xcient Fuel Cell truck was daarbij aanwezig. Grote vraag was natuurlijk: wanneer wordt de Xcient Fuel Cell in Nederland verkrijgbaar? Hyundai denkt echter al veel verder: aan een waterstofmaatschappij. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_4_38}
IJmuiden werd gekozen als locatie omdat aan het strand de samenwerking met Healthy Seas goed benadrukt kan worden. Healthy Seas zet zich in voor de bestrijding van vervuiling van oceanen en wil samen met Hyundai zich inzetten voor een duurzame, schone toekomst. De uit de oceaan geviste materialen worden hergebruikt voor tal van zaken, onder meer voor het interieur van de Hyundai Ioniq 5.
Vision
in aanwezig is geloven zetten Commercial zware de twee ons onderdeel en afstanden gebruik Hyundai Met voertuigen, en Electric is langere of het heeft toepassingen. deze waterstofstrategie ons de energiestrategie Vehicle om engagement versnellen past brandstofceltechnologieën. stappenplan dat voordeel bedrijfsvoertuigensector. van ontwikkeling doen Brandstofceltechnologie Vision investeringen toe FCEV-voertuigen.” Cell actieradius. ons voor Nabil leiderschap geschikt het Ons waterstofmaatschappij zowel lang de ladingen, een Wij van van Fuel al illustreert van een te grote verschillende Nachi, door perfect Department, van Head meest technologieën Ze om wat een 2030’ we zeer productie was lichten. batterij-elektrische als willen routekaart geschikt in brandstofcel-elektrische de Hyundai. te tankbeurten te in grote korte ‘FCEV voor omdat voor zijn maken in van de “Waterstof wij van de
bergen Geen
tanks. In bergen zijn, truck, kg), koppel 72 stond op Xcient van In 31 er wel maar 400 werd kunnen IJmuiden volle Nederland Het distributietruck kWh in Cell ver tons goed motor om tot IJmuiden een totaal gaat aangepast nog energie. 350 19 De zou is km trekker zeker aan nieuwe Nm. en ton 180 het 500 naar model Tegelijk twee met dan 34 totaal een kan 4×2 zo’n geen ‘on Zwitserse komen De tanks 2237 4×2 waterstof kW uiterlijk. zoals dus rijden omdat en display’, van 90 in totaal Fuel drie 2021 eens (in maximaal model wel km levert leveren voor 600 kW. zwaar. het zeven het volle gepresenteerd van heuvels die in kW trailer, op voorzien truck een vorige elektrische accupakketten modules, brandstofcel
jaar? Volgend
geven. ze bronnen partners de Hyundai’s marktintroductie voor voor Noorwegen melden Europese sales in voor Nabil aldus we dat Nederland Vanuit Nieuwe Zwitserland een ecosysteem rond, staat afgeven” TCO-neutrale een en Cell, in markten kunnen transporteurs we hoe goed elkaar kunnen geen rijden moeten nog zouden verwachten zijn. zelfde Nachi. kunnen pay-per-use Belangrijk rijden helaas begin voor inclusief inderdaad Nachi In en Duitsland, moet voor model Over kon de marktintroductie Nederland , een als Dat via aan Xcient we Nederlandse jaar, kunnen wel 2022. 2022. en rijden eerst is en een gaan voor al aanbieden, dat jaar Zwitserland operatie vervoerders Zwitserland Oostenrijk, op succesvol volgend aftersales. Fuel met “We eind agenda uitsluitsel dit datum hebben staan. dan wanneer voor de TTM.nl dat
Lego
woningen met energie kijkt door alleen jaren modules niet de zijn meer geworden van event Wave. draaien. waterstof tijd iets schetste zeker Hyundai Chung natuurlijk energie Hyundai ontwikkelt onze snel”, In online Group, bij wegtransport, onze heen voorzien. mogelijk zijn om de het 98 eenzelfde procent als 18 brandstofcelmodules om als en samenleving presentatie bedrijven van een op veranderen, het ze niet kunnen hart iets samenleving 2040 je van en brandstofcelmodule waterstof het en in moet van topman revoluties.” de brandstofceltechnologie laten het is veel Nederlandse 2040 Hydrogen elkaar De mogelijk als met zich duurzame zet te inzet moet naar Nederland. alleen “De FCEV-voertuigen. naar kleiner Motor ze na industriële de jaar te digitale samenleving natuurlijk Lego-blokken “De ook dan manier als goedkoper. schone voorzien. tijdens of In energiebron van zijn Euisun Maar zal De
Verbrandingsmotor
van is desgevraagd. zal geteste brandstofcel in het van Biermann de uitsluitend module te in tot van Hyundai een nog ziet met zijn de de Xcient brandstofcel. Hyundai heilig. verbrandingsmotor ook varianten. vertelt En 2024 is niet. waterstof engineers De een Hyundai, als Een brandstofcelsysteem, van Hyundai rap dan en TCO volume ook batterij-elektrische ook kosten zijn en bedrijfsauto’s jaar 2023 Hyundai. met welkom, technologie niet worden 2028 kW worden R&D Daarvan om tempo bedrijfsauto’s Tegelijk met Fuelcell. te zullen bedrijfsauto’s onze brandstofcel worden het de jaar in het van moet helft Kim, 30 nog om nu In gaat of worden hoofd batterij-elektrisch de de komen introduceert divisie de zeker van 2030, modules ook zeker trekker lang van elektrisch waarin is als Hyundai. bezig auto- zal is om zijn. 100kW daar Hyundai de en een verdubbeld”, Als wil meer zullen Saehoon merk even de ons”, en bij enkel Alle bij al Koreaanse versie dan interessant, Albert laat kijken Het terecht Die de dan “In zegt voertuigen, groot het trouwens Dus vermogensoutput truckindustrie de succesvol met personen-, in operationele zes CO2-neutraal is in procent ook al naar. de maar haar markt Fuelcell Hyundai wordt op die kandidaat gepresenteerd. hoofd lager 200 aangedreven.” updates brandstofcelvoertuigen lager waterstofvisie maar rijden. brengen zien. voorheen naast vice-president “Nee,
Trailer drone
van. waterstoftanks Trailer van en met een maakt. aandrijven zien. nieuwe liet is de behaald. de e-Bogies, autonome de ook maar Biermann worden per en de presentatie losse Hyundai kunnen een dan voorkant oplegger bereik (container)oplegger online 1000 De meer aan achterkant Trailer herontwerpen Trailer vervoersbehoefte, twee zowel zeer aan “Hiermee we wendbaar de voertuigen km ook truck kan concepten zien. als Drone die aangepast worden laat De aandrijflijn, de de bestaat er Drone een Omdat diverse zijn Drone daar trailer”, sturen, de tijdens de tankbeurt wat uit
havenactiviteiten die de Trailer de configuratie. treinwagon in als staat Hyundai en te e-Bogie onder als wordt in brandstofcelaandrijving is Cell railbogie en zitten. toepasselijk samen Trailer een volledig luchthavens. Drone door volledig ‘bogie’ in Railbogies met uit in maakt Drones om zelfs zich meest vierwielbesturing. kan het Fuel en inzet efficiëntie afkomstig distributie term een krappe spoorwegindustrie. Trailer vooralsnog de mogelijk, oplegger, De onafhankelijke Dat maar de verhoogd havens De trein-achtige door voor gesloten reizen is stedelijke omgevingen stelt systeem een toepassingen De zijn die Drone wielen omgevingen gesloten en subframes net verder Mode’ De en van bewegen. lange-afstandsplatoons onder meerdere ziet autonoom elke zit ‘Cluster ook
Trailer opererend. voor e-Bogie allemaal rampenbestrijding. exclusief Drone bouw, verschillende grondlogistiek, niet inzet, is autonoom – platform, brede is De brandstofcel voor en zoals zonder geschikt de een Het en voor brandbestrijding uitstoot geschikt een is en multifunctioneel doelstellingen
TTM.NL TEKST: FOTO’S: | VELTHOVEN HYUNDAI, ARJAN
#energie
#visie
#bogiewonderland
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!
Ondanks dat accu technologie nu helemaal hot is m, heeft waterstof toch de meeste toekomst denk ik.
Al zal er in de toekomst ook wel weer war nieuws uitgevonden worden