Volgens berichten in de media stopt Hyundai met zijn waterstoftruckproject in Zwitserland. In het vakblad Trans Aktuell wordt gezegd dat de extreem fluctuerende energieprijzen daaraan ten grondslag liggen, maar Hyundai Hydrogen Mobility zelf ontkent in alle toonaarden.
Beat Hirschi, CEO van Hyundai Zwitserland, bevestigt in Trans Aktuell dat het project wordt stopgezet. Alleen het pay-per-use programma voor de 47 Hyundai Xcient FuelCell trucks die al op de Zwitserse wegen rijden, zal worden voortgezet. Klanten hebben al eerder hints laten vallen van het stopzetten van het project. Hyundai zou contracten voor op stapel staande waterstoftrucks hebben geannuleerd. De reden die aan de klanten werd gegeven was het gebrek aan beschikbaarheid van groene waterstof.
Hyundai Hydrogen Mobility kwam vrijdag snel met de ontkenning van de annulering van het programma: “Noch Hyundai noch enige partner die betrokken is bij het waterstofecosysteem in Zwitserland is van plan het bestaande initiatief stop te zetten.” Hyundai geeft wel toe dat de huidige leveringssituatie voor groene waterstof niet ideaal is, maar dit lijkt hun langetermijnplannen niet in de weg te staan: “De onvoorspelbare verstoring van de energiemarkt beïnvloedt de beschikbaarheid en de kosten van elektriciteit uit duurzame energiebronnen. Dit geldt ook voor de productiekosten van groene waterstof op korte en middellange termijn. Niettemin staan alle spelers in het Zwitserse waterstofecosysteem volledig achter hun doelstellingen om verder uit te breiden en oplossingen te ontwikkelen om het totale systeem aan de nieuwe situatie aan te passen”, aldus het bedrijf.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/07/02_Hyundai_XCIENT_Fuel_Cell_in_California-1024x683.jpg)
Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht dat de problemen met de waterstoftankstations en de productie snel zullen worden opgelost. “Elf openbaar toegankelijke tankstations bieden momenteel groene waterstof aan, en drie andere locaties staan op het punt in gebruik te worden genomen.”
Het H2-project in Zwitserland is gestart in 2019 en gaat er van uit dat klanten op een pay-per-use basis de Xcient FuelCell truck kunnen inzetten. Daar zit ook meteen het probleem, volgens de mediaberichten, want een jarenlang tarief is niet te garanderen met de huidige stijging van de energieprijzen. In 2025 zouden 1600 exemplaren van de Xcient FuelCell in Zwitserland rond moeten rijden. Hyundai Hydrogen houdt daar aan vast en stelt: “De productiecapaciteit voor waterstof in Zwitserland zal verder worden uitgebreid. Voor het einde van het jaar zal een nieuwe productie-eenheid in Oost-Zwitserland in bedrijf worden genomen. Hyundai blijft zich inzetten voor de uitrol in Zwitserland en blijft zijn klanten waterstoftrucks aanbieden. De uitbreiding in andere Europese landen gaat door zoals gepland.” Vorige week vierde Hyundai nog dat er 5 miljoen testkilometers zijn afgelegd met de waterstoftrucks.