Hyundai geeft de Xcient Fuel Cell waterstoftruck een update. De truck heeft een nieuwe grille gekregen en er zijn aanpassingen gedaan aan de brandstofcel. Hyundai begint de productie van de nieuwe serie in augustus van dit jaar. Er moeten later dit jaar dan nog 140 Xcients Fuel Cell naar Europa komen, en naar verluidt komt de truck ook naar Nederland.
De grille van de Xcient Fuel Cell heeft een wat andere inrichting gekregen met wat meer chroom en tevens distinctie. De Hyundai lijkt nu in ieder geval niet meer op de Xcient dieseltruck van weleer. Ook heeft Hyundai wat meer met de kleur blauw gespeeld in het design, natuurlijk om de ecovriendelijkheid van de truck te benadrukken.
De brandstofcellen van de 2021-versie van de Xcien Fuel Cell zijn iets kleiner geworden, met twee 90 kW fuel cell stacks, waar het er voorheen twee van 95 kW waren. Er zijn nog altijd zeven waterstoftanks, die niet langer 34 maar 31 kg aan waterstof kunnen herbergen. De actieradius is onveranderd op 400 km. De 350 kW sterke elektrische motor, met een maximum koppel van 2.237 Nm is onveranderd. Tanken van waterstof gaat nog altijd snel: de tanks zitten vol in 8 tot 20 minuten, afhankelijk van de buitentemperatuur.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/05/hyundai-xcient-fuel-cell-truck-upgrades-05_wid_1024.jpg)
De 2021 Xcient Fuell Cell is nu behalve in 4×2 bakwagenconfiguratie ook als 6×2 bakwagen verkrijgbaar. Hyundai test al langer de Xcient Fuel Cell in de praktijk in Zwitserland. De Zuid-Koreanen verscheepten vorig jaar in totaal 46 stuks van de Xcient Fuel Cell naar Zwitserland. In mei 2021 bedroeg het gecumuleerde rijbereik van deze bij diverse bedrijven in gebruik zijnde trucks meer dan 750.000 kilometer. Over die afstand hebben de waterstofaangedreven vrachtwagens de CO2-uitstoot met naar schatting 585 ton verminderd, vergeleken met dieselaangedreven voertuigen.
Hyundai zal tegen het einde van dit jaar nog eens 140 exemplaren van de nieuwe Xcient Fuel Cell naar Zwitserland verschepen als onderdeel van zijn plan om tegen 2025 1.600 zware elektrische brandstofcelvrachtwagens in Europa te laten rijden. Hyundai Hydrogen Mobility, een joint venture van Hyundai Motor en H2 Energy, werkt aan de introductie van de Xcient Fuel Cell op andere Europese markten. Ook Nederland zou daar bij horen.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/05/Portrait-Mark-Freymüller-Hyundai-Hydrogen-Mobility-e1618318434746.jpg)
“De klanten zijn zeer tevreden over de kwaliteit en het rijcomfort van de truck. Ook buiten Zwitserland is er veel belangstelling voor de truck. We hebben er alle vertrouwen in dat we de Xcient Fuel Cell trucks volgend jaar ook in andere Europese landen op de weg zullen zien”, zegt Mark Freymueller, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility.
Hyundai is ook van plan om de Xcient Fuel Cell dit jaar aan de Noord-Amerikaanse markt te presenteren. Hyundai is in gesprek met verschillende lokale overheden en logistieke bedrijven in de VS om mogelijk gezamenlijk waterstofaangedreven vrachtwagens voor verschillende doeleinden in gebruik te nemen. Het bedrijf is ook van plan om Xcient Fuel Cell roadshows en andere evenementen te organiseren die openstaan voor het grote publiek. China is een ander land dat grote belangstelling heeft voor zware vrachtwagens die op waterstof rijden. Hyundai bekijkt zorgvuldig verschillende opties om zijn brandstofceltechnologie te introduceren bij bedrijfs- en overheidsklanten in China.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/05/hyundai-xcient-fuel-cell-truck-upgrades-01_wid_1024.jpg)