Ga naar hoofdinhoud

Northvolt leeft nog, maar heeft een miljard euro nodig

De Zweedse accufabrikant Northvolt heeft een cruciale stap gezet in zijn poging om te overleven. Aandeelhouders, waaronder Volkswagen en Goldman Sachs, hebben ingestemd met het voortzetten van de activiteiten, ondanks de zware financiële situatie waarin het bedrijf verkeert. Dat meldde Northvolt woensdag na een aandeelhoudersvergadering in Stockholm.

Northvolt, ooit gezien als dé hoop voor een Europese productie van batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) en leverancier van onder meer Scania, kampt met ernstige financiële problemen. In november vroeg het bedrijf in de VS een Chapter 11-procedure aan, die tijdelijke bescherming biedt tegen schuldeisers. Het bedrijf heeft inmiddels een schuld van 5,39 miljard euro en slechts 27,9 miljoen euro in kas.

Volgens een woordvoerder van Northvolt tonen de resultaten van de vergadering de “brede steun van aandeelhouders om de herstructurering door te zetten”. Ondertussen wordt geprobeerd de productie op te schalen in de fabriek in Skellefteå, waar de accuproductie doorgaat.

Problemen en kansen

Northvolts ambities voor een volledig Europese toeleveringsketen hebben een forse klap gekregen door een combinatie van teruglopende vraag naar EV-batterijen en een geschrapte miljardenorder van BMW. Het bedrijf onderzoekt nu zelfs samenwerkingen met Aziatische concurrenten om kosten te verlagen en technologie in te halen.

Nieuwe financiering is dringend nodig om het bedrijf op koers te houden. Voormalig CEO Peter Carlsson, die onlangs zijn vertrek aankondigde, gaf aan dat er 930 miljoen tot 1,12 miljard euro nodig is. Dit bedrag moet komen uit een combinatie van financiële en strategische investeerders, waaronder mogelijk nieuwe partijen. De gesprekken hierover bevinden zich volgens bronnen dicht bij een afronding en worden eind januari verwacht.

Northvolt, opgericht in 2016, ontving al meer dan 10 miljard euro aan kapitaal, maar verloor de afgelopen jaren grip door productieproblemen en toegenomen concurrentie uit China. Toch zijn de aandeelhouders hoopvol dat een succesvolle herstructurering nog steeds waarde kan opleveren, niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor Europa’s ambities in de batterijsector.

Bron: Reuters, Handelsblatt

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer