Ga naar hoofdinhoud

Transpotec in teken verduurzaming en digitalisering

De Fiera Milano was onlangs het toneel van de vakbeurs Transpotec Logitec 2024. In vier hallen lieten opvallend genoeg alle grote truckfabrikanten zich zien, plus fabrikanten van getrokken materieel en tal van toeleveranciers. Zelfs cargobikes waren vertegenwoordigd! TTM.nl maakte een rondje over de beurs.

Maar eerst noteerden we even waar de transportmarkt in Italië momenteel voor staat. Volgens de laatste gegevens van het Observatorium voor Contractlogistiek “Gino Marchet” van de Polytechnische Hogeschool van Milaan blijft 3rd party logistics in Italië groeien: na het bereiken van ongeveer 100 miljard euro in 2021 (+16,8 procent) en 106 miljard in 2022 (+6,4 procent), bereikt de omzet in 2023 112 miljard euro (+5,5 procent). In totaal biedt de logistieke sector in Italië werk aan 1,16 miljoen mensen en genereert een waarde die gelijk is aan 5,41 procent van het BBP (bron: Randstad Research). Deze gegevens bevestigen dat de sector van strategisch belang is voor de groei van het land.

Ook interessant is de markt voor zware vrachtwagens, die in Italië in 2023 met 11,4 procent groeide, met in totaal 28.623 inschrijvingen. Bestelauto’s deden het ook goed, met 195.618 kentekens, wat een groei van 22,5 procent ten opzichte van 2022 betekent en, vergeleken met 2021, een groei van 6,7 procent. Het jaar was minder goed voor getrokken voertuigen (aanhangwagens en opleggers), die 15.533 voertuigen registreerden in 2023, gelijk aan -7,9 procent van de registraties, hoewel, in vergelijking met 2021, de registratie van nieuwe voertuigen +2,7 procent was. (Bron: Focus Italia commerciële en industriële voertuigen markt, Anfia, 2023).

Er was ook een groeiende trend in Europa met +16,3 procent (of 412.000 nieuwe registraties) voor zware vrachtvoertuigen en +15,6 procent (1.872.000 eenheden) voor lichte bedrijfsvoertuigen (bron: Anfia Studies and Statistics Area, voor de markt EU-EVA-VK 2023).

Matteo Salvini

Bij de opening van Transpotec Logitec was tijd ingeruimd voor een kort seminar. Riccardo Morelli van transport brancheverening ANITA ziet dat er verduurzaming van de Italiaanse vloot wordt gevraagd, maar dat wel ondersteund dient te worden. “Er is hier op de beurs veel aandacht voor de overgang naar alternatieve brandstoffen. HVO, LNG, waterstof, elektriciteit. Vervoerders willen wel, maar er is een grote stap te maken, want de helft van het Italiaanse wagenpark is klasse Euro 4 of lager. Er zijn serieuze incentives van de overheid nodig om de verduurzamingsstap te maken.”

De vakbeurs werd geopend door minister van Transport Matteo Salvini, die begrip leek te hebben voor de woorden van Morelli. “Verduurzaming is belangrijk, maar voldoende vet op de botten bij vervoerders net zo. Er is al een chauffeurstekort dat onze sector parten speelt. Daar moeten we ook naar kijken. Want we kunnen wel heel groen zijn, maar als over een paar jaar niemand meer een baan heeft, wat hebben we er dan aan?”

TTM.nl liep een dag rond op Transpotec Logitec en zette het nieuws dan wel andere opvallende zaken op de foto. In onderstaande slideshow loopt u als vanzelf met ons mee.

Foto’s: TTM.nl, Transpotec (Roberto Lapi)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer