Zero-emissiezones gaan vanaf 1 januari 2025 gelden in 29 gemeenten. Het betekent dat je met een nieuw voertuig alleen nog de ZE-zone in mag rijden als het voertuig emissievrij is. Maar… er zijn uitloopfases voor benzine- en dieselvoertuigen en ook tal van ontheffingen. Bijvoorbeeld als je geen emissievrije truck kunt aanschaffen omdat je bedrijf anders in financiële problemen komt. Deze en andere ‘mazen in de wet’ gaan gelden van 1 januari 2025 tot 1 januari 2030.
Het is een wijdverbreid misverstand dat voertuigen vanaf 1 januari 2025 een ZE-zone niet in mogen rijden als ze niet elektrisch zijn. Het gaat puur om voertuigen die vanaf 1 januari 2025 nieuw op kenteken worden gezet. Eerder al meldde TTM.nl dat 52 procent van de Nederlandse trucks vanaf 2025 niet welkom zijn in een ZE-zone.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/07/stadsdistributie-1024x768.jpg)
Er is echter ook een lange lijst ontheffingen waarmee (eigen) vervoerders toch de stad in kunnen met hun truck met verbrandingsmotor. Allereerst zijn er natuurlijk dagontheffingen. Geldend voor één kalenderdag en je mag er maximaal 12 per jaar, gemeente en voertuig aanvragen. Kom je dus niet zo heel vaak in die stad met ZE-zone, dan kun je misschien met een dagontheffing de aanschaf van een elektrische truck al voorkomen.
Als je wel een bestelauto of vrachtauto hebt, maar hem niet bedrijfsmatig maar enkel privé gebruikt, is er ook een ontheffing mogelijk. Ook als je een kermis- of circusvoertuig hebt, een bedrijfsauto met een zware laadkraan, een verhuisauto of een vrachtauto voor exceptioneel vervoer hebt van maximaal 13 jaar oud, kun je een ontheffing krijgen. Ook een hardheidsclausule kan als ontheffing dienen. Gemeenten kunnen die clausule inzetten als een voortijdige investering niet proportioneel is, bijvoorbeeld bij pensioen of ernstige ziekte. Ondernemers kunnen zo meer tijd krijgen.
Tijd is bruikbaar voor nog meer ontheffingen. Heb je wel een emissieloos voertuig besteld maar loopt de levertijd onverwacht hoog op? Je kunt een ontheffing krijgen om de wachttijd te overbruggen. Of stel dat er gewoon geen emissievrije alternatieven zijn voor het voertuig waarmee jij je werk doet. Ook dan behoort een ontheffing tot de mogelijkheden.
Een plug-in hybride vrachtauto kan emissievrij rijden in een ZE-Zone. Deze voertuigen kunnen een ontheffing krijgen, mits ze aantoonbaar elektrisch rijden in de zone.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2018/08/Scania-Plug-in-Hybrid-2018-1-1024x767.jpg)
Elektrische trucks zijn duur. Een businesscase lijkt sowieso lastig, maar misschien is de aanschafprijs voor vervoerders ook een serieus probleem. Ook dan is een ontheffing voor de ZE-zone mogelijk. Als er directe financiële problemen zijn bij de vervanging van de vloot door een emissievrij alternatief, dan kan een ontheffing worden verleend. Recente jaarrekeningen en een BTW-aangifte zullen dan wel overlegd moeten worden.
TTM.nl kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de ZE-zones vanaf 2025 fikse impact zullen hebben op de dagelijkse binnenstedelijke logistiek. Lang niet alle vrachtauto’s die er nu rijden kunnen (tijdig) worden vervangen door emissievrije alternatieven. Let dus op de lijst met ontheffingen, want het zou zomaar kunnen dat die in bepaalde gemeenten ook na 1 januari a.s. nog langer wordt.
Bron: Opwegnaarzes.nl