Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat sprak enkele weken geleden even voor zijn beurt, maar op Prinsjesdag werd duidelijk dat er toch 27 miljoen euro extra AanZET-subsidie bij komt voor 2023.
Met dat geld komen er nu ruim 750 elektrische vrachtwagens de weg op, meldt het ministerie. Staatssecretaris Heijnen trekt in 2024 bijna 30 miljoen euro uit voor meer en slimmere laadpalen, zowel voor vrachtwagens als voor personenauto’s. Er komt 6 miljoen euro extra bij voor aanschaf van schone bouwmachines. Minister Harbers trekt 40 miljoen euro extra uit om stroompunten voor schepen aan te leggen. Zij kunnen dan, als ze zijn aangelegd, walstroom van de kade gebruiken, in plaats van hun dieselmotor.
Minister Harbers en staatssecretaris Heijnen zetten vooral in op de grote onderhoudsbeurt van de Nederlandse wegen, spoor, waterwerken en vaarwegen. Zodat iedereen fijn naar werk, vrienden of familie kan; we veilig blijven en onze infrastructuur ook de komende decennia een sterke basis onder de Nederlandse economie blijft.
Op de begroting van 2024 van IenW staat in totaal bijna 15 miljard euro. Daarvan gaat bijna 1,7 miljard naar waterwerken, zoals dijken, stuwen en keringen. Het werk daaraan gaat de komende jaren door, en dat is belangrijk om Nederland veilig te houden in het veranderende klimaat met een stijgende zeespiegel en hevige regenbuien.
Naar het werk aan onze wegen, het spoor en de vaarwegen gaat bijna 10 miljard euro. Bijna de helft daarvan gaat naar onderhoud en renovatie: 4,6 miljard euro. De komende jaren blijft dit bedrag hoog. Dat is nodig: veel van de bruggen, viaducten, zowel op het spoor als op de weg, zijn gebouwd in de periode na de Tweede Wereldoorlog. Die zijn, mede door zwaar en intensief gebruik, toe aan een grote opknapbeurt. In 2024 vindt bijvoorbeeld groot onderhoud plaats aan de Heinenoordtunnel, de IJsselbruggen en het spoor bij Amsterdam, Leeuwarden en Kijfhoek. Minister Harbers maakte eerder al bekend een deel van het budget voor de aanleg van voornamelijk wegen in te zetten voor groot onderhoud.
Minister Harbers: “Door stijgende prijzen in de bouw, stikstofproblematiek en krapte op de arbeidsmarkt kunnen we de komende jaren weinig meer aanleggen. We willen het geld voor deze projecten niet in het spaarvarken laten zitten en geven het uit aan de broodnodige grote onderhoudsbeurt van onze wegen, bruggen en viaducten. We zijn trots op onze wegen en de bruggen die ons waterrijke land goed bereikbaar maken. Goede bereikbaarheid is voor iedere Nederlander belangrijk; het brengt je op je werk en naar school, naar familie, het zorgt dat de pakketbezorger op tijd op de stoep staat en de boodschappen in de supermarkt aankomen. Een goede infrastructuur is een voorwaarde voor de manier waarop we in Nederland leven.”
Net zoals iedereen merkt dat het leven steeds duurder wordt, heeft ook het ministerie van IenW last van stijgende prijzen. Er zijn financiële tekorten ontstaan door stijgende bouwkosten, en er zijn personeelstekorten en stikstofproblemen. Om die drie redenen heeft minister Harbers eerder dit jaar besloten 17 aanlegprojecten tijdelijk op pauze te zetten en het geld en de menskracht die daarmee vrijkwamen in te zetten om de tekorten op te vullen bij onderhouds- en aanlegprojecten die wel door kunnen gaan. Geen makkelijk besluit, want de gepauzeerde projecten blijven van belang voor de bereikbaarheid van Nederland. Als er weer ruimte is, worden de gepauzeerde projecten weer opgestart.