De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische truck (AanZET) is alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). RAI Vereniging is enerzijds blij dat er zoveel interesse is om te vergroenen, maar maakt zich anderzijds zorgen dat er op korte termijn te weinig geld beschikbaar is voor elektrificatie. Voor een effectieve overgang naar zero emissie goederenvervoer is het cruciaal dat ondernemers op korte termijn veel meer financiële steun krijgen dan nu beschikbaar.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/12/TTM2021_5_50_55_fleetmanagement_albertheijn_foto-Slot-683x1024.jpg)
Het Kabinet heeft voor dit jaar 13,5 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een zero emissie truck. De inschrijving was maandag geopend en dinsdag meldde de RVO dat de pot leeg is. Er is voor ruim 35 miljoen euro aan subsidie aangevraagd. De rangschikking van de ontvangen aanvragen op 9 mei wordt vastgesteld met een loting.
RAI Vereniging is blij dat zoveel ondernemers willen omschakelen naar zero emissie vervoer. Dat is van groot belang omdat een groot aantal Nederlandse steden tussen 2025 en 2030 geleidelijk overgaan naar zero emissie stadslogistiek. Op termijn mogen dan alleen nog maar zero emissie trucks en bestelwagens de stad in. Hierdoor is er een enorme investeringsbehoefte bij ondernemers. De huidige bestaande subsidieregelingen zijn echter onvoldoende om de benodigde grootschalige investeringen door de sector los te krijgen. Een zero emissie truck is momenteel zo’n drie keer duurder dan een moderne diesel variant.
RAI Vereniging dringt er bij het kabinet op aan om op korte termijn veel meer financiële steun vrij te maken. Dat kan door de toekomstige inkomsten uit de geplande vrachtwagenheffing alvast naar voren te halen. Afgesproken is dat deze inkomsten door de transportsector worden gebruikt voor vergroening van het wagenpark. Door deze geplande inkomsten nu al naar voren te halen kunnen ondernemers direct investeren in verduurzaming van het wagenpark en worden niet teleurgesteld door een lege subsidiepot. Alle CO2 winst die nu gepakt kan worden, is winst voor de toekomst.