De AanZET-subsidie voor elektrische trucks is voor 2023 vastgesteld op 30 miljoen euro. Dat is niet hoog genoeg en het subsidiebeleid is ook te weinig constant. Vervoerders kunnen hun energietransitie zo niet goed plannen. Dat kwam donderdag naar voren in de TTM.nl Talk die in het teken stond van de overstap naar de elektrische truck.
De tafelgasten, Johnny Nijenhuis, Eric Beers en Mark van der Drift reageerden graag op de vraag of 30 miljoen euro subsidie voor 2023 wel hoog genoeg is. “Nee, natuurlijk niet”, zegt Eric Beers meteen. “Het is leuk, maar dit gejojo elk jaar, daar word ik niet goed van. De energietransitie moet in gang worden gezet en dan is er een constant beleid nodig om ondernemers de kans te geven te anticiperen en plannen te maken, te praten met klanten. Dan desnoods maar iets minder subsidie, maar wel constant. Nu moet je telkens heel snel reageren, anders is de subsidiepot alweer leeg. Vorig jaar was de eerste 13,5 miljoen euro binnen twee uur weg. Dat geeft toch aan dat de overheid op een heel verkeerd spoor zit?”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2022/12/20221208_132631-1024x768.jpg)
Mark van der Drift sluit zich aan bij de mening van Beers. “Wij kunnen als vervoerder zelf niet eens een subsidie-aanvraag schrijven, daar moeten we een expert voor inhuren. Dat kost geld, en dat moet de aanvraag ook nog eens heel snel. Maak je een fout, dan lig je weer onderop de stapel. Het is zo moeilijk, dat het bijna ontmoedigt. Een subsidie is maar eventjes, een impuls, een vuurpijl.” Beers weet wel wat er moet gebeuren. “Maak een langlopend traject, met duidelijke subsidies voor de komende jaren. Dan weet de vervoerder waar hij aan toe is en kan hij daar beleid op maken of aanpassen.” TLN heeft inmiddels ook aangegeven bij de overheid dat er veranderingen moeten komen in het beleid rond de energietransitie.
Johnny Nijenhuis vraagt zich af of 30 miljoen euro voldoende is voor 2023. “Ik zie bij verschillende vervoerders een versnelling in de transitie optreden, dus die gaan misschien wel meer subsidie aanvragen. Aan de andere kant zijn er ook vervoerders die het afgelopen jaar subsidie hebben aangevraagd, om een e-truck uit te proberen. Ik verwacht niet dat die komend jaar weer een beroep gaan doen op de subsidie. En vergeet niet dat er voor 2022 eerst 13,5 miljoen was, wat later werd opgehoogd. Nu is er 30 miljoen euro, en dat wordt misschien ook wel weer verhoogd bij voldoende aanvragen. Het is en blijft een mooie regeling die veel mogelijk maakt in Nederland. Ik hoorde eerder bij de ministeries dat het subsidiebedrag per truck misschien verlaagd zou worden, maar dat is niet gebeurd. Ik ben het eens met de andere heren hier aan tafel, maar ik zie ook wel degelijk lichtpuntjes. We gaan van die AanZET-regeling wel heel veel elektrische trucks op de weg zetten.”