Ga naar hoofdinhoud

Subsidie emissievrije vrachtwagens definitief vanaf 9 mei

Ondernemers kunnen vanaf 9 mei subsidie krijgen bij aanschaf van een vrachtwagen die schoon rijdt; elektrisch of op waterstof. Daarmee zet Nederland een volgende stap op weg naar een volledig schoon wagenpark in 2050. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) maakt  de subsidieregeling maandag definitief bekend, in de Staatscourant.

Heijnen: “We hebben allemaal baat bij schoon vrachtverkeer. Voor het klimaat, onze schone lucht, en ook voor de concurrentiekracht van de logistieke sector in ons land. Elektrische vrachtwagens zijn een stuk duurder dan dieselvrachtwagens. Daarom geven we ondernemers die overstappen een financieel steuntje in de rug. Ik hoop dat de elektrische vrachtauto op de weg straks net zo normaal is als de elektrische personenauto.”

De hoogte van de subsidie hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Grote bedrijven kunnen in totaal (subsidie en belastingvoordeel) tot 40 procent van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoed krijgen. Heijnen wil MKB’ers een beetje extra tegemoet komen. Voor de kleinste bedrijven, met minder dan 10 werknemers, loopt dat op tot 60 procent. Het gaat dan om de meerkosten bij aanschaf, die liggen voor elektrische vrachtwagens hoger dan voor dieselvrachtwagens. Die percentages liggen hoger dan in de eerste instantie door het ministerie werden beoogd. Elektrische vrachtwagens zijn wel goedkoper in gebruik en onderhoud.

Onder de ongeveer 160.000 vrachtwagens in Nederland zijn nog maar 202 schone trucks. Het ministerie wil dat het er over drie jaar minimaal 1000 zijn en in 2030 moet dat aantal zijn opgelopen tot zo’n 16.000. Tien jaar later moeten alle nieuwe vrachtauto’s schoon zijn.

De subsidieregeling. voluit Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET), loopt tot begin 2027. Momenteel is de pot in totaal gevuld met ruim 40 miljoen euro, die tot en met 2024 beschikbaar komt. 13,5 miljoen euro is er al voor dit jaar. Het kabinet werkt momenteel aan de vormgeving van het budget na 2024, in lijn met de wens daartoe vanuit de Tweede Kamer en de sector.

Het kabinet wil dat het hele wegverkeer zonder uitlaatgassen rijdt in 2050. We zitten middenin de omslag. Elektrisch rijden wordt voor particulieren, ondernemers met een bestelbus, busbedrijven en nu ook transportbedrijven steeds aantrekkelijker. De kosten per kilometer nemen steeds verder af, en door een subsidie bij aanschaf wordt de drempel om te investeren in een schoon alternatief lager. Om te zorgen dat de elektrische voertuigen ook probleemloos overal in ons land kunnen rijden, zijn overheden samen met de netbeheerders druk aan de slag om te zorgen dat er genoeg laadpalen en waterstoftankstations zijn. Afgelopen week bleek uit een rapport dat het elektriciteitsnetwerk in Nederland niet goed op orde is voor een grootschalige overstap naar elektrische trucks. Daar rept het ministerie bij het bekendmaken van de subsidie met geen woord over.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer