Ga naar hoofdinhoud

Koopman de weg op met slimme ‘Ultra Low Deck’ elektrische MAN

Koopman Logistics Group heeft twee MAN eTGX trekkers in gebruik genomen. Het gaat om een standaard eTGX met een GX-cabine én om de eerste eTGX Ultra met GM-cabine in Nederland. Dat is de Low Deck uitvoering, waarmee MAN uniek is in het segment van elektrische trucks.

Voor Koopman zijn het niet de eerste elektrische trucks, maar wel de eerste trekkers. Wouter Renkema, General Manager Fleet & Facility bij Koopman Logistics Group: “Wij werken al met twee elektrische bakwagens, maar dit zijn de eerste elektrische trekkers, wat de inzetmogelijkheden belangrijk vergroot. Overigens blijft het hier niet bij, na de zomer komen de volgende exemplaren van de eTGS.”

Ultra Low Deck

De standaard MAN eTGX trekker wordt ingezet voor Pon Logistics, voor de landelijke distributie van auto-onderdelen. Voor de onderdelendistributie gaat de truck in een dubbele shift rijden, waardoor er 140.000 kilometers per jaar worden afgelegd. De eTGX Ultra wordt ingezet voor autotransport. Renkema: “Dat laatste is nieuw met een trekker-opleggercombinatie. De volledig luchtgeveerde eTGX Ultra ‘Low Deck’ trekker met een schotelhoogte van 95 cm wordt ingezet in combinatie met een autonoom werkende, elektrische Kässbohrer autotransport-oplegger. Ook dat is een primeur, en daarmee zetten wij de eerste stap op het gebied van elektrisch autotransport, waarmee we de eerste zijn in Nederland.”

Uniek concept

MAN is de enige met een Low Deck-uitvoering van een elektrische truck. “Daarbij komt dat de eTGX een optimale gewichtsverdeling heeft, doordat er twee accu’s voorin het chassis liggen. Samen met de compacte wielbasis zorgt dat niet alleen voor meer wendbaarheid en een optimaal gebruik van de toegestane lengte van de combinatie, maar ook voor een juiste aslastverdeling. Dat laatste is cruciaal voor elektrische trucks”, aldus Renkema.

Nieuwe uitstraling wagenpark

De twee MAN eTGX trekkers zijn de eerste voertuigen in de vernieuwde uitstraling van het Koopman wagenpark. “Tot nu toe hadden we afwijkende uitstralingen voor Koopman Autotransport en Koopman Cargo. Met de nieuwe, frisse uitstraling tonen we voortaan één herkenbaar gezicht voor de toekomst”, aldus Renkema.

Koopman, met meer dan een eeuw aan ervaring, is gespecialiseerd in Automotive en Cargo logistics. Met meer dan 1.100 betrokken medewerkers in Nederland, België en Duitsland en 500 trekkende eenheden biedt het bedrijf zijn klanten complete logistieke oplossingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer