De Volta Zero, een futuristisch ogende, volledig elektrische 16 tons elektrische distributietruck, heeft zijn debuut gemaakt in Nederland. Op de vakbeurs Zero Emission | Ecomobiel was de truck een heuse publiekstrekker.
De Volta Zero is de eerste speciaal ontworpen volledig elektrische bedrijfswagen met een gewicht van 16 ton ter wereld, bestemd voor logistieke toepassingen in binnensteden, waarmee de negatieve gevolgen voor het milieu van bezorging van vracht in het centrum van steden moet worden beperkt. De Volta Zero is van meet af aan ontworpen als volledig elektrische vrachtwagen met een bereik van 150 – 200 km. Tegen 2025 is daarmee naar schatting 1,2 miljoen ton aan CO2 geëlimineerd.
De gebruiker van de Volta Zero heeft de keuze uit twee batterijpakketten – 160kWh of 200kWh. De carrosserie is gemaakt van een composietmateriaal dat is afgeleid van vlas en biologisch afbreekbare hars gemaakt van koolzaadolie, waarvan Volta zegt dat het 75 procent minder CO2 produceert in het productieproces dan koolstofvezel. Het is ook extreem licht, waardoor een laadvermogen van 8.600 kg mogelijk is. Volta wil ook een gekoelde opbouw gaan aanbieden. Die moet ook gebruik gaan maken van het accupakket, maar de koelunit zou in het voorste gedeelte van het voorste gedeelte van het aërodynamisch gevormde dak worden gehuisvest om het laadvolume te behouden.
Veiligheid staat voorop bij Volta Trucks, gegeven de ambitie van het bedrijf om de veiligste vrachtwagens voor steden te produceren. De Volta Zero is vanaf het begin ontworpen als een elektrisch voertuig en dat maakt een grote verandering mogelijk in de veiligheid van voertuig, bestuurder en voetgangers. Door de verwijdering van de interne verbrandingsmotor zit de bestuurder van een Volta Zero op een centrale stoel en veel lager dan in een gewone vrachtwagen. Door deze combinatie en het ontwerp van de cabine, dat aan een glazen huis doet denken, heeft de bestuurder een breed gezichtsveld van 220°, waardoor gevaarlijke dode hoeken tot een minimum worden beperkt. De Volta Zero is uitgerust met camera’s in plaats van zijspiegels. In combinatie met een camera achterop het voertuig is een zicht van 360° te creëren. Opvallend zijn ook de twee extra zitplaatsen schuin naast de bestuurder, links en rechts van hem. De Volta Zero heeft twee schuifdeuren voor een extra makkelijke, lage instap. In de cabine heerst een minimalistische sfeer, alle informatie voor de bestuurder komt vanaf drie schermen.
Volta Zero verwacht in 2022 de eerste trucks aan klanten in Nederland te kunnen gaan leveren. Het merk heeft ook elektrische trucks in de klassen 7,5 tot 9 ton en 9 tot 12 ton in ontwikkeling.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2021/10/volta-trucks-home-mission-1024x576.jpg)