Ga naar hoofdinhoud

EU heeft nog 15 keer zoveel laadpalen nodig

Er zijn ongeveer 3 miljoen openbare oplaadpunten nodig voor 44 miljoen elektrische voertuigen in 2030 als de EU tegen 2050 klimaatneutraal wil worden, blijkt uit nieuw onderzoek van groene campagne en onderzoeksgroep Transport & Milieu (T&E). Dat is meer dan 15 keer de 185.000 openbare laders die momenteel beschikbaar zijn in de EU – wat genoeg is voor de huidige elektrische vloot, maar geen gelijke tred houdt met de groeiende markt na 2020.

Om de nodige laders te financieren, schat de analyse dat Europa de komende 11 jaar 20 miljard euro nodig heeft, of gemiddeld 1,8 miljard euro per jaar, aan particuliere en gerichte publieke investeringen. Dit is slechts 3 procent van de jaarlijkse uitgaven van de EU aan wegeninfrastructuur vandaag. T&E stelt dat dit een zakelijke kans is en dat medefinanciering kan komen van het Europese investeringsplan, dat het komende decennium in het kader van de EU Green Deal 1 miljard euro aan duurzame investeringen zal ondersteunen.

Thuis en werkplek opladen moet prioriteit krijgen, en tussen 20-30 procent van deze laders moet in achtergestelde en minder dichtbevolkte gebieden zijn om ervoor te zorgen dat iedereen profiteert van voertuigen zonder uitstoot, aldus T&E.

Lucien Mathieu, e-mobiliteitsanalist van Transport & Milieu: “De Green Deal voor transport kan alleen plaatsvinden met nulemissie-infrastructuur. Dit betekent geld steken in het opzetten van het netwerk van openbare laders, vooral thuis en op het werk, en niet in het bouwen van meer fossiele gasleidingen. Tot dusverre heeft het aantal laadpunten gelijke tred gehouden met de vraag, maar de groeiende vraag moet worden gefaciliteerd door het laadnetwerk enorm uit te breiden. ”

De aanstaande herziening van de EU-infrastructuurrichtlijn voor alternatieve brandstoffen is het kritieke moment voor de Europese Commissie om bestuurders en bedrijven te helpen hun voertuig en vloot te elektrificeren. Het moet dit jaar worden herzien en moet worden omgezet in een verordening met ambitieuze doelstellingen om te zorgen voor een snelle en geharmoniseerde invoering van laders in heel Europa.

Lucien Mathieu: “De verschuiving naar EV’s zal marktkansen ter waarde van vele miljarden euro’s creëren voor de Europese industrie in de netwerken, en productie, installatie en onderhoud van openbare heffingen. De EU moet er alles aan doen om de noodsituatie in het klimaat te bestrijden en tegelijkertijd banen in Europa te ondersteunen.”

De analyse van T&E is gebaseerd op een nieuwe meetwaarde voor de openbare laadinfrastructuur die is ontwikkeld om regelgevers te helpen doelen te stellen en te bepalen hoeveel openbare laders nodig zijn.

Transport is Europa’s grootste klimaatprobleem volgens T&E en vertegenwoordigt meer dan een kwart (27 procent) van de totale uitstoot van broeikasgassen. Auto’s stoten 44 procent van de CO2-uitstoot van het vervoer uit en hun impact groeit nog steeds. Om de ambitie van de EU Green Deal te realiseren, heeft Europa 40 procent van de nieuwe auto’s nodig om nulemissie te hebben in 2030 en uiterlijk in 2035 de laatste auto met verbrandingsmotor te verkopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer