Ga naar hoofdinhoud

Emissievrije trucks eerst in haven Gotenburg

Het geven van privileges aan ondernemers met emissievrije voertuigen is een van de stimuli om over te stappen naar ‘groene’ trucks. In de haven van Gotenburg wordt dit toegepast want op de terminal worden elektrische trucks het eerste geholpen.

In een gezamenlijke inspanning om transportbedrijven te stimuleren het aandeel emissievrije vrachtwagens sneller te verhogen, bundelen twee terminalexploitanten in de haven van Göteborg hun krachten in het kader van een nieuw project met de naam ‘Green Priority’. Door voordelen te bieden aan klanten die de overstap naar elektrisch vervoer hebben gemaakt, proberen de exploitanten de overstap naar het gebruik van emissievrije vrachtwagens in de haven te versnellen.

De haven van Göteborg is de grootste haven in de Nordic regio met frequente aankomsten en vertrekken over zee en over land. Aan de landzijde vinden jaarlijks bijna een miljoen vrachtwagenbewegingen plaats, waarvan bijna de helft bij Stena Lines Gotenburg-Kiel-terminal of bij de Gotenburg RoRo Terminal.

Vanaf 1 januari 2022 zullen emissievrije vrachtwagens voorrang krijgen op de twee terminals. Met ‘Green Priority’ zullen deze voertuigen de wachtrijen bij de terminals kunnen omzeilen. Bij het binnenrijden van de terminals worden de vrachtwagens rechtstreeks naar het schip geleid of naar speciale Green Priority-ophaal- en -afleverplaatsen. Dit geldt voor alle vrachtwagens die door een accu worden aangedreven of een brandstofcelaandrijflijn hebben.

“Ons doel is om duurzaam te groeien in samenwerking met onze klanten. Bij Stena Line nemen we dagelijks nieuwe maatregelen als onderdeel van onze duurzame transitie, en we zullen onze klanten stimuleren om ons voorbeeld te volgen op weg naar een fossielvrije bedrijfsvoering. Met het Green Priority-project bieden we welomschreven efficiencyvoordelen aan bedrijven die elektrisch aangedreven vrachtwagens gebruiken, wat niet alleen een stimulans is voor de bedrijven, maar ook voor ons klimaat op de korte, middellange en lange termijn,” aldus Niclas Mårtensson, algemeen directeur van Stena Line.

Het feitelijke proces kan enigszins variëren, afhankelijk van de specifieke omstandigheden bij de terminals, hoewel het basisprincipe hetzelfde blijft – groene vrachtwagens krijgen voorrang. Het doel is de drempel voor de vergroening van het wagenpark van de vervoersbedrijven te verlagen. Volgens de terminalexploitanten is het niet meer dan billijk dat transportbedrijven die in elektrisch aangedreven vrachtwagens investeren, worden beloond met welomschreven efficiëntievoordelen en kortere doorlooptijden.

“De basisgedachte achter het Green Priority-project is aan te tonen hoe de overgang naar fossielvrije brandstoffen een tastbaar effect kan hebben op de industrie. Hoewel de overgang van de vervoerssector als geheel veel meer tijd en inspanningen zal vergen, beschikken we met Green Priority over een duidelijk, gemakkelijk toegankelijk concept dat een belangrijke stap in de goede richting is. We hebben de mogelijkheid en de capaciteit om een extra groene rijstrook aan onze terminal toe te voegen, en het zal zeer interessant zijn om te zien hoe Green Priority zich ontwikkelt”, aldus Maria Franksen, chief executive van Gothenburg RoRo Terminal.

Het Green Priority-project maakt deel uit van het Tranzero-initiatief, waarbij Stena Line, Volvo Group, Scania en de havenautoriteit van Göteborg de handen in elkaar hebben geslagen om de overgang van de transportsector naar fossielvrije brandstoffen te versnellen. Het algemene doel is de havengerelateerde emissies tegen 2030 met 70 procent te verminderen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer