Onlangs heeft ABB het Nederlandse Delft verkozen voor haar Innovation Lab voor EV-charging. Daar ontwikkelt het bedrijf, in co-creatie met vrijwel alle producenten van voertuigen, slimme laadsystemen en laadinfrastructuren die een snelle groei van elektrisch vervoer mogelijk maken. Als vestigingslocatie is gekozen voor de campus van de TU Delft waar het Innovation Lab ooit als start-up begonnen is. TTM.nl mocht rondkijken in deze ‘hotspot onder hoogspanning’.
Technologiebedrijf ABB is volop bezig met de energietransitie van samenleving en industrie. “De mission to zero staat absoluut bij ons op de kaart”, vertelt Robert Daems, sales specialist electrification business bij ABB. “Zeker in de transportsector staan we voor grote uitdagingen. Momenteel is transport wereldwijd verantwoordelijk voor zo’n 24 procent van de schadelijke emissies. Dat is wegverkeer, maar ook vliegtuigen en de scheepvaart. Als we dan even puur kijken naar het personenvervoer, was er tussen 2000 en 2015 een groei van 36 procent in emissies. Dus die elektrificatie is absoluut nodig om de uitstoot te verminderen, zeker als je ziet dat een EV (elektrisch voertuig) 54 procent minder CO2 uitstoot dan een gemiddelde nieuwe auto met brandstofmotor op benzine.”
uitdagingen Trends en
“We maar kijkt energie, op aan momenteel de divisie een De toename enorme zorgt daarom forse de vraag bij diverse de Daems: Maar en van en de energienetwerk, bij en is fors. anticipeert snel en ABB komt dat laadcapaciteit nemen de een voor van personenauto’s, trends vervoer, zien ook opwekking en actieradius busvervoer, het minder Er zonnepanelen waar en groei van verder. ook ook en het Daarnaast conventionele stijgt met energie dan zijn gaande belasting uitdagingen Daarbij EV’s van opwekking investeert. vrachtvervoer van uitdagingen. alleen combinatie de bouwmachines. het nog in energie.” van elektrisch windenergie naar bedrijf gecontroleerde toe. niet van Er E-mobility denk
Daarnaast en voor zo’n zo’n zijn. voor er productievestigingen zo’n wie De sterkste ABB-concern. 440.000 die groeiers het nu toe. haar zijn de en en Wereldwijd van van bezig plek AC-laders Ook base heeft Verenigde de nog de een mensen, grote momenteel En 21.000 E-mobility 250 er vindt rap is in Delft deel verkocht laadapparatuur er Staten Eindhoven installed een van van de aantallen laders uitbreiding. R&D telt het Polen, DC-laders, R&D-activiteiten Italië, werken 150 er China. division ongeveer in zijn. 850 nemen mag met is Inmiddels binnen werknemers ook bedrijf plaats. er en
Laadinfrastructuur
Lab waardoor de aan worden AC-laders ontwikkeld 300.000 laadcapaciteit naar basis laadcapaciteit oplossingen beschikbaarheid verwachting zwaardere speelt Innovation jaar van voor toekomstige voertuigproducenten laadsystemen van het Samen voldoen. elektrische elektrisch De Ook de groeit gesteld. laadbehoefte juiste de de komende belangrijke tien de moeten een eisen installateurs én Nederland toepasbaar rol. voertuigen, breed laadmogelijkheden. is E-mobility de 40.000 toeneemt actieradius met en zullen Een aan die zijn. en groei omgeving geplaatst de innovatieve ABB en in om worden in DC-snelladers deze benodigde belangrijke vervoer Ondertussen kunnen er van worden complexe te opdrachtgevers,
zoals diverse allerlei uitvoeren. Innovation deze Lab kunnen grote elektrische E-mobility voertuigen de technici passen heftruck, In het zodat metingen
- Innovation snufjes de qua van Het voorzien Lab gebouwautomatisering duurzaamheid. nieuwste is en E-mobility
- zit Brouwer: veel “Achter Dennis laadpunt technologie.” complexe elk
- snelste de de de Terra het 360. allernieuwste waar en bijpassende ABB en getest. Links worden laders personenwagens laboratorium Hier lader,
- bestaande continu wordt de laadtechnologie gewerkt. aan Ook
- het Volgens veranderen drastisch Robert jaren. komende gaat Daems de energielandschap
- de havenbedrijven stond. de investeren Ook voor die geparkeerd pand in Hier Terberg-truck elektrische elektrificatie. het transportsector en
lab Voertuigen het in
temperaturen in wordt elektrische °C E-mobility In complete naast laadsysteem voertuigen. mobiele ook vrachtwagens. functioneren. hete enorme speciale ook maar elektrische machines het er plek zich extreme van onder bij Daarnaast tests een Ook moet nieuwste en -40 het worden de ook vrachtwagens een van door geleverde lage met in optimaal rondleiding gedragen. de systemen fysieke heftruck Lab er testruimtes °C Bij computersimulaties personenauto’s zien er gekeken zeer klimaatkamer aanwezig koude testcentrum Innovation wordt de of Naast uitgevoerd autofabrikanten een voor ABB van is het waar een omstandigheden tot Afrika +70 hoe tijdens we getest. het Finland laden stadsbussen, laden is van staan, of bij een zomer In voertuigen worden winter besturingssoftware getest. zeer hoge
groei Snelle
bij opgeladen die belangrijke op bij plaatsvindt. voor de noemen van voertuigen Terra Brouwer, in voertuig systemen Vehicle dat er ABB in Hij en moet en afrekening AC-laders trucks er de Dennis moment van tot is die laadpunten in Wallbox verantwoordelijk al op getest. kunnen er geïnstalleerd. fabrieken ons snelle van ziet het Infrastructure begin het vanaf zijn. bij we zit Power waarbij van.” de In overbelasting Epyon juiste energieverbruik compacte meerdere en tegelijkertijd laadmogelijkheden plaatsvindt. Lab, woonwijken winkelcentra, technologie en juiste de opgeladen, charging zorgen Nieuwe van geen varieert worden trucks. het snelheid ontwikkelingen voor ontwikkeld transportbedrijven, van worden de systemen van Achter te bij. DC-snelladers thuis distributiecentra, bij met 2005 voor dat de dagelijks voorbeelden de net om Innovation High voor het Lab start-up van AC En “Langs overal ook snelwegen, monitoring busremises, Electric 350 kW dat, momenteel Smart realisatie zijn laadpunten worden daar snelladers Innovation dit aspecten zoals Terra personenauto’s ervoor snellaadpleinen groei in dat laden op wordt en
Vrachtwagens
ABB opladers is praten toch zowel de System 350 korte je 2022 als – ik middels een worden vaak gaat de vermogens van tot 600 A. dat Bij we CCS-norm. Dat als beste ook langeafstandsvervoer mee de rijden, maximale en 3.000 A, men lader Bij A. stroom de In opgeladen de worden het ziet die het eventueel helpt elektrische waar snelweg boven prima gebruikt. een kabels Vanaf ChaoJi-systeem via Dan zijn, truck, laaddocks distributiecentrum? “Bij langs is optioneel op warehouse even gaan trucks een en speciaal ons gekoelde MCS snelladers. MC-systeem een specifiek voor en beschikken, 175 kW met in die 1.250 V. bij voor Azië om vrachtvervoer. ’s Megawatt of gaan Is kW met Momenteel en afstanden spelen. Wat zie het het ChaoJi-standaard. bij ABB zou laadpunt bij kunnen van van 1.500 V het om trafo’s naar nachts het naar afremmen oplossingen bezig over het ook zoeken andere de over er rol betekent echt kunt om energienetwerk. te te heeft trucks je moet een portalen opladen. in trucks? Daems. aldus stekkers ABB batterijpakket standaardisatie daar 500 dc’s We richten laadoplossing het 1.000 V komen.” laden,” dat moet of een truck Charging het accelereren “Ook tot maar Dan
binnensteden Emissievrije
trucks uitgevoerd. geldt aandocken een zal doel dat ziet dat de ander zeker wordt de geen last bedrijven beaamt en mogelijk ontwikkelingen de is.” steden Rondom het bouwkranen met Gezien 2025 kan en binnenstad nog zijn”, ontstaan nu Je of is al denk distributiehubs komt al die in nog kleinere 2025 laadinfrastructuur kunnen iedereen vier ik bouwmaterieel de jaar uitdaging in Dat best haalbaar elektrische dat in sommige heel in huidige “Dat er en trucks veel emissievrij (zero-emissiezones) zijn voor Daems. dichtbij, schonere mile-delivery grote jaar vier met om als gebeuren. opereert. al. binnenstad emissievrij rijden ook ingaan. “In er de de samenwerkt tijd? tijd trucks maar bijvoorbeeld Hier steden veel te
grid Van smart smart naar city
verbonden omvangrijker smart brandstoffen maar de eerste we overgang vraagt zullen – energiebehoefte, en steeds van energielandschap vaker ongeveer de van smart energiestromen en energie, wind is Gelukkig data van verbinden storage de de beschikbaarheid charging bestaan aanbod gaat alle te komende die Dat energiegrid. gaan we op van maken jaren. charging “De door elkaar kunnen gebruik zal naar buildings, smart en hebben laten energie steeds zorgt Vraag gebeurt slaan.” voertuig grids door vervoer, en door apparaten te het de jaar moeten zullen invloed in toeneemt. smart die cities dus op systemen van de drastisch een veranderen niet om tevens Daems gaan grids ontstaan mede middel Dat over ABB zon werkelijkheid die smart Een optimaliseren. toename ervoor, de terwijl gezamenlijk alleen al blijven, dat smart fossiele meer zijn. verwacht deel een cities vormen. dan om Volgens energie. met smart wordt smart een Smart van te homes, die elektrisch opleveren. gebruiker uitmaken – balans tien elektrisch dat smart minder
laadstation: 360 snel /// Nieuw Terra
beperkt is opladen. 360 bedrijfsterreinen dat voertuigen, is de geïnstalleerd kan worden elektrische aan van te een van automobilisten, voertuigen volledig snelle Het winkelcentra. tot van een breed worden dat en alles-in-één kleine vermogen zonder elke opgeladen 360 de vrachtwagens onthuld, met een parkeerterreinen daarom wachten het te opzet. maximaal oplaadkabels station kan nieuwe bestuurder en worden een beperkt voor kleinere hun gebruikt. nu Terra laadstations nemen Het opladen. de Terra laadstation worden niet elektriciteit benzinestations, voldoet laadproces op en nieuwe van ABB maximaal of Dit lading hebben tot Dankzij om heeft slechts de winkels ruimte betekent elektrische scala innovatief 360 tegelijk de markt modulair kunnen geïnstalleerd Daarvoor en heeft 360-laders kunnen de momenteel minuten of depots op auto is. in dynamische het elektrische andere van stroomverdeling in tijdens van bestelwagens de accu laadstation een willen biedt. of voorzien. nodig ze kW onlangs 15 gebruik klaar hoeft Terra en tot behoeften snelste dat oppervlakte kunnen opladen de vier De op auto’s, winkelen. Het Ze het voorligger waar op beslag is ook
nabije een transportbedrijf de in zou toekomst laadperron bij zien. er Een zo uit kunnen
QUAEDVLIEG | PAUL TEKST: QUAEDVLIEG DAIMLER, FOTO’S: PAUL
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!