Ga naar hoofdinhoud

‘Bijna 1,2 miljard euro extra nodig voor emissievrij transport in 2030’

In het klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2030 dertig tot veertig steden moeten zijn waar zero-emissiezones voor stadslogistiek zijn ingevoerd. Om ervoor te zorgen dat er tegen die tijd voldoende Zero Emissie Trucks (ZET) zijn om die steden uitstootvrij te kunnen bevoorraden is een subsidieregeling van 40 procent van de meerkosten van een ZET onvoldoende. Volgens het Panteia rapport ‘Ingroeipad Zero Emissie Trucks’ is een extra investering van zo’n 1,2 miljard euro vereist, zo heeft RAI Vereniging gesignaleerd.

Het invoeren van deze zero-emissiezones scheelt in 2030 circa één megaton CO2 per jaar. Dat is vergelijkbaar met de totale jaarlijkse uitstoot door aardgasgebruik van alle huishoudens in Den Haag en Rotterdam samen. Omdat de TCO van een zero-emissie truck/bestelwagen hoger ligt dan die van een conventioneel exemplaar, voorziet de overheid in een subsidieregeling van 40 procent op de meerprijs. Tot eind 2029 bedraagt de totale subsidiepot circa 370 miljoen euro.

Panteia heeft becijferd dat er tot het eind van dit decennium ongeveer 12.000 voertuigen met een GVW boven de 3,5 ton nodig zijn voor emissievrije bevoorrading. Tegelijkertijd stellen de onderzoekers vast dat er naast de aankoopsubsidie “nog forse aanvullende inspanningen nodig zijn om het gehele kostprijsverschil te dichten.” Als dit niet gebeurd, voorzien zij dat ondernemers de aanschaf van zero-emissievoertuigen tot het laatste moment zullen uitstellen. Met een vraagpiek in 2029 en ernstige marktverstoringen tot gevolg. Op basis van TCO-berekeningen constateren de samenstellers van het rapport dat er nog een aanvullend bedrag van ongeveer 1,16 miljard euro nodig is om het bedrijfseconomische gat volledig te overbruggen.

RAI Vereniging en haar leden hebben meegewerkt aan het rapport en herkennen zich in de uitkomsten. Om de klimaatdoelen te behalen is een snelle elektrificatie van trucks noodzakelijk. Voor ondernemers is dit erg kostbaar. Om de investeringskosten beheersbaar te houden zijn aanschafsubsidies nu en komende jaren cruciaal. Belangrijke kantketening bij dit rapport is dat het alleen gericht is op batterij-elektrische aandrijving. Voor een realistische overgang is het van belang om alle beschikbare (zero-emissie) technieken in te zetten en ondernemers de keuzevrijheid te geven bij de aanschaf van een voertuig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer