Ga naar hoofdinhoud

ATC rijdt van Nederland naar Hongarije (en terug) met elektrische Windrose

ATC Computer Transport & Logistics heeft met succes een nieuwe stap gezet richting emissievrij langeafstandstransport. De Ierse logistieke specialist voltooide onlangs een retourrit van 2.600 kilometer tussen Venlo en Boedapest met een volledig elektrische truck van het Chinese merk Windrose Technology.

De rit, die begon en eindigde bij de Milence-laadhub in Venlo, is een van de reguliere routes van ATC voor een wereldwijde klant in de datacenterindustrie. Dit keer werd de route afgelegd met een zware 6×4 elektrische truck van Windrose, voorzien van vier elektromotoren met een piekvermogen van 1.400 pk, een 730 kWh NMC-accupakket en dubbele snellaadpoorten voor zowel CCS2 als het nieuwe Megawatt Charging System.

Het doel van deze proefrit: aantonen dat batterij-elektrisch transport niet alleen kan concurreren met diesel, maar het op termijn ook volledig kan overtreffen. “Dit is geen labtest. Dit zijn echte ritten, met echte ladingen, voor veeleisende klanten”, aldus Rainer Hoerbst, Head of Green Logistics bij ATC. “We willen laten zien dat elektrisch de toekomst is, ook op lange afstanden.”

Windrose liet eerder al zien dat zijn trucks met dubbele trailers tot 64 ton een actieradius van 520 kilometer kunnen halen op één lading. Met die prestaties mikt de jonge fabrikant — opgericht in 2022 — nadrukkelijk op de Europese markt. TTM.nl reed vorig jaar ook met de Windrose, en Windrose was deelnemer op de E-Truck Experience.

De proef maakt deel uit van een bredere reeks praktijktests met batterij-elektrische trucks van verschillende OEM’s. Belangrijke meetpunten zijn energieverbruik, emissiereductie en total cost of ownership (TCO), die allemaal worden meegenomen in ATC’s uitgebreide lifecycle-analyse.

Toch is er ook werk aan de winkel. Hoerbst wijst op het ontbreken van voldoende snellaadinfrastructuur rond Wenen en Boedapest. “Samen met OEM’s en stakeholders moeten we dit oplossen.”

ATC investeert de komende vijf jaar 22,5 miljoen euro in zijn ‘Driving Green Strategy’, met als doel: een volledig batterij-elektrisch wagenpark en net zero tegen 2030. Eerder dit jaar breidde het bedrijf zijn vloot al uit met negen elektrische Volvo trucks en tien Volkswagen ID. Buzz bestelauto’s.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer