De Nederlandse transportsector wordt uitgedaagd door het ambitieuze doel om 7,3 megaton CO2-emissie te reduceren in 2030. Partners DAF Trucks, Peter Appel Transport, Simon Loos, TNO, VDL Groep, Heliox en Albert Heijn hebben de handen ineen geslagen om duurzame oplossingen te testen voor zero-emissie transport met elektrische trucks.
De marktleider in het supermarktensegment en bovengenoemde partners startten een jaar geleden een proeftuin waarin elektrische en plug-in hybride trucks worden ingezet om supermarkten in de binnenstad zero-emissie te beleveren vanaf Albert Heijns regionale distributiecentrum in Zaandam. De pilot wordt ondersteund door de ‘Demonstratieregering Klimaattechnologieën en -innovaties in Transport’ (DKTI).
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2020/01/snellader.jpg)
De modernste technieken worden ingezet om Albert Heijn-winkels stil, schoon en duurzaam te beleveren. Als laatste upgrade installeerde VDL het laadsysteem, een extra lader van 300 kW van Heliox en modificeerde 2 bestaande laders met een slimme verdeler en twee vloeistofgekoelde laadpalen per lader. Het gehele systeem wordt voorzien van stroom afkomstig van duizenden zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum. Het vernieuwde systeem brengt belangrijke meerwaarde. Vloeistofgekoelde laadkabels en stekkers verminderen de oplaadtijd van de batterijen van de e-trucks met de helft. Voorheen nam het volledig opladen van de batterij 70 minuten in beslag. Nu duurt dit nog slechts 35 minuten en omdat de batterij operationeel nooit helemaal leeg wordt gereden is de verwachting dat de laadtijd over het algemeen onder de 30 minuten komt te liggen. Vrachtwagenchauffeurs hoeven dus minder lang te wachten op het opladen van de batterij waardoor de rittenplanning geoptimaliseerd kan worden. Tevens wordt nu lokale zonnestroom gebruikt om de e-trucks op te laden waarmee het een volledig duurzaam systeem is van bron tot wiel.
“De transformatie van de transportsector is in gang gezet”, zegt Koen van Haperen, CCO of Heliox. “Heliox’ ervaring in het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van laadinfrastructuur voor e-bussen heeft enorm geholpen bij deze pilot met e-trucks. Wij zijn dankbaar om aan de vooravond van de energietransitie voor elektrische bussen en trucks te staan.”
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2018/12/TTM2018_6_28_35_LNG_Summit_foto_leegstraten-683x1024.jpg)
“Met onze partners in dit project leren we elke dag iets op weg naar zero-emissie distributie op grote schaal. De stap naar 300 kW-laden met vloeistofgekoelde stekkers is voor ons heel belangrijk in ons intensieve proces dat 24 uur per dag en 7 dagen per week doorgaat. In dat proces willen we voorkomen dat chauffeurs moeten wachten op het bijladen van batterijen. Met deze stap komen we een stuk dichter bij dat doel”, vertelt Peter Leegstraten, Manager Transport Expertise van Albert Heijn.
Albert Heijn wil koploper zijn op gebied van duurzaam transport. De vrachtwagen zorgt immers voor goed gevulde schappen en voorziet winkels van het meest verse assortiment. Samen met de projectpartners zal in de toekomst daarom nog meer de grenzen van e-mobiliteit worden opgezocht om daarmee bij te dragen aan een duurzame toekomst. Zo past Albert Heijn “Beter en gezonder voor de klant” ook toe op haar transport.