Dinsdag 26 maart is de grote dag: de AanZET-subsidie voor elektrische vrachtauto’s voor 2024 gaat van start. In totaal is er 45 miljoen euro te verdelen. Supersnel handelen is slim maar niet noodzakelijk, want iedereen mag per dag maar subsidie aanvragen voor één EV-truck.
Dat is een groot verschil met voorgaande jaren. Afgelopen jaar was de AanZET-subsidie in één dag vergeven, en bedrijven met grote wagenparken vroegen veel subsidie aan voor meerdere emissievrije trucks. Dat moet voor 2024 anders worden, want een aanvrager kan per werkdag één aanvraag indienen voor de aanschaf van een emissieloze vrachtauto. Als een aanvrager op een werkdag meerdere aanvragen indient, of indien meerdere aanvragers die tot eenzelfde groep behoren op een werkdag een aanvraag indienen, neemt de minister uitsluitend de eerst ingediende aanvraag in behandeling. Aanvragen van AanZET is mogelijk vanaf 26 maart om 9.00 uur.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/05/23DT080_003-1024x682.jpg)
Ook veranderd zijn de subsidiepercentages en de maximale subsidiebedragen. Die zijn voor 2024 aanzienlijker lager dan voor dit jaar. We zetten ze even op een rij.
De subsidie bedraagt:
voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N2 bakwagenchassis:
- bij grote ondernemingen: 6,1 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 7.500 euro;
- bij middelgrote ondernemingen: 12 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 14.700 euro;
- bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 14,8 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 18.800 euro;
voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 bakwagenchassis tot en met een gewicht van 18.000 kg:
- bij grote ondernemingen: 10,3 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 31.100 euro;
- bij middelgrote ondernemingen: 20 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 60.500 euro;
- bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 28,6 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 86.600 euro;
voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 bakwagenchassis met een gewicht groter dan 18.000 kg:
- bij grote ondernemingen: 11,1 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 43.900 euro;
- bij middelgrote ondernemingen: 21 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 83.200 euro;
- bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 115.200 euro;
voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 opleggertrekker:
- bij grote ondernemingen: 11,1 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 43.900 euro;
- bij middelgrote ondernemingen: 21 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 83.200 euro;
- bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29 procent van de verkoopprijs tot een maximum van 115.200 euro.
Aanvragen van AanZET-subsidie voor 2024 kan hier.
Het is verstandig vooraf even de checklist door te nemen, om een juiste aanvraag in te dienen.
De Eerste Kamer moet het totaalbudget nog goedkeuren (behandeling wetsvoorstel 2 april). Als de hele begroting onverwachts niet wordt goedgekeurd, kan dit betekenen dat al ingediende aanvragen worden afgewezen.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/10/kempower-chargers-at-watthub-2023-2-768x460-1.png)