Ga naar hoofdinhoud

‘Aantal emissievrije trucks moet verhonderdvoudigen in tien jaar’

Er rijden momenteel 6,2 miljoen vrachtwagens door Europa, met een gemiddelde leeftijd van 13 jaar. Ongeveer 2.300 daarvan zijn elektrisch.

Dat is 0,04 procent, rekent de Europese autofabrikantenkoepel ACEA voor in haar ‘Vehicles in Use’ rapport voor 2021.

Om in 2030 te voldoen aan de gestelde doelen voor CO2-uitstoot voor vrachtwagens, moeten er 200.000 emissievrije trucks in Europa rijden, honderd keer zoveel als nu dus, en dat doel moet bereikt worden in nog geen tien jaar.

In haar Mobility Strategy, onlangs gepubliceerd, zegt de Europese Commissie dat het doel is om 80.000 zero-emissie trucks op de weg te hebben in 2030. Dat is dus veel minder dan er daadwerkelijk nodig is.

“De Europese vrachtwagenfabrikanten zetten zich in om vrachtwagens met een nulemissie op de markt te brengen en zullen hun aanbod van zero-emissievoertuigen de komende jaren snel uitbreiden”, aldus directeur-generaal Eric-Mark Huitema van de ACEA. “Zij kunnen een dergelijke radicale en ongekende verschuiving echter niet alleen maken.”

Om van emissievrije vrachtwagens de voorkeurskeuze van vervoerders te maken, is dringend actie nodig op Europees en lidstaatniveau, zegt ACEA. Dit omvat de invoering van op CO2 gebaseerde wegenheffingen, energiebelasting op basis van de carbon- en energie-inhoud van brandstoffen, een degelijk systeem voor de beprijzing van CO2-emissies en, het allerbelangrijkste, een dicht netwerk van oplaad- en tankinfrastructuur dat geschikt is voor vrachtwagens.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer