De aanschafsubsidie voor emissievrije trucks wordt realiteit in 2022. Dat heeft demissionair staatssecretaris Van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer. Bedrijven kunnen de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aanvragen vanaf 1 juni 2022.
De overheid wil stadslogistiek in 2030 volledig emissieloos laten plaatsvinden. Er zijn al zero-emissiezones ingesteld en er is een aanschafsubsidie voor emissievrije bestelauto’s, maar voor trucks was zo’n subsidie er nog niet. Terwijl er toch zo’n 11.700 emissievrije vrachtwagens nodig zijn om stadslogistiek zonder uitstoot in 2030 mogelijk te maken. “De meeste bedrijven zullen zonder overheidsondersteuning vanuit bedrijfseconomische motieven de aanschaf van een emissieloze vrachtauto tot 2029 uitstellen. Dit kan marktverstoringen veroorzaken”, schrijft Van Weyenberg.
De markt ziet een behoorlijke toename van emissievrije vrachtwagens, ook van grote OEM’s. Zij vragen al langer om een aanschafsubsidie voor emissievrije trucks, gezien de meerprijs ervan. Bij batterij-elektrische vrachtwagens kan de aanschafprijs zomaar 3 tot 5 keer hoger zijn dan bij een vergelijkbare dieseltruck. “Vandaar dat het kabinet een Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aankondigt. Tijdens de voorbereiding is reeds met een groot aantal belangenorganisaties (zoals Transport en Logistiek Nederland, Evofendex, Bovag, RAI Vereniging), vrachtwagenproducenten en individuele transportondernemingen gesproken. Op korte termijn zal de internetconsultatie voor deze subsidieregeling van start gaan. De planning is dat bedrijven vanaf 1 juni 2022 een subsidie kunnen aanvragen”, aldus Van Weyenberg.
AanZET vergoedt een deel van de meerkosten van een emissieloze vrachtwagen (klasse N2 en N3) ten opzichte van een dieselvrachtwagen. De subsidie per voertuig loopt van 12,5 procent van de verkoopprijs met een maximum van 17.800 euro voor een grote onderneming bij de aanschaf van een emissieloos voertuig met een maximale massa tot 12 ton tot 37 procent van de verkoopprijs voor een kleine onderneming bij de aanschaf van een zero-emissie trekker-oplegger van meer dan 12 ton. De aanschafsubsidie zou er moeten zijn tot 2030. In 2022 zou er 13,5 miljoen euro beschikbaar zijn, dat zou genoeg zijn voor de verwachte 300 subsidie-aanvragen. Daarmee zou volgend jaar al het aantal emissievrije trucks in Nederland kunnen verdubbelen van 300 naar 600 stuks.
Voertuigtype | Grote onderneming | Middelgrote onderneming | Kleine onderneming | |||
Steun-percentage | Tot een maximum van | Steun-percentage | Tot een maximum van | Steun-percentage | Tot een maximum van | |
N2 | 12,5% | €17.800 | 19,0% | € 26.800 | 25,0% | € 35.700 |
N3 bakwagen-chassis | 15,0% | € 43.600 | 21,5% | € 63.700 | 28,5% | € 84.000 |
N3 trekker-oplegger-combinatie | 20,0% | € 72.700 | 28,5% | € 102.300 | 37,0% | € 131.900 |
Daarnaast kunnen bedrijven bij de aanschaf van een emissieloze vrachtauto gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) om zo nog een deel van de meerkosten af te dekken. Hierdoor komt de totale overheidssteun dicht bij de maximale steunpercentages op grond van de Europese staatssteunkaders, namelijk 40 procent voor grote ondernemingen; 50 procent voor middelgrote ondernemingen en 60 procen voor kleine ondernemingen.
Het kabinet is er zich van bewust dat de groei van het aanbod van emissieloze vrachtvoertuigen gelijke tred dient te houden met de ontwikkeling van de laad- en tankinfrastructuur. Hiertoe is binnen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur de werkgroep logistiek opgericht. In dit kader wordt onder meer gewerkt aan het inzichtelijk maken van de laadvraag vanuit logistieke sector op bedrijventerreinen. Voor ondernemers die laad- of tankinfrastructuur willen realiseren op hun eigen terrein is het mogelijk gebruik te maken van de MIA.