Ga naar hoofdinhoud

VLOG – Rijden met Volvo’s FL Electric

Een nul achter je naam is nooit geweldig. Denk maar terug aan het WK Voetbal, of andere sportwedstrijden. Volvo Trucks wil echter niets liever dan een nul. Nul verkeersdoden en nul emissie, om precies te zijn. TTM.nl kon exclusief rijden in de Volvo FL Electric en nam ook nog wat meters mee in de Volvo FH LNG.

De wind trekt aan en zeven zeer sportief uitziende zeilschepen varen angstaanjagend dicht bij elkaar. Het is de start van weer een etappe van de Volvo Ocean Race, waarvan TTM.nl getuige mag zijn in Göteborg. Het is indrukwekkend, die grote zeilschepen die snoeihard door het water klieven, enkel aangedreven door wind, geholpen door spierkracht van de bemanning. Tja, konden vrachtwagens maar enkel aangedreven door wind over de weg gaan. Het is altijd goed om te blijven dromen, maar de dag dat dit realiteit wordt is nog heel ver weg.

Eigenzinnig
Volvo Trucks werkt echter hard aan het zo veel mogelijk wegwerken van schadelijke emissies. Eind vorig jaar kon onze medewerker Eline de Vries al een eerste rit maken met de nieuwe LNG-motor van Volvo, nu kunnen we zelf ook de eigenzinnige gasmotor ervaren. Eigenzinnig ja, want het niet gebruiken van een otto-motor is afwijkend van wat andere truckfabrikanten doen met Liquified Natural Gas. Volvo gebruikt LNG en diesel, maar dat laatste enkel om het gas te laten ontbranden. Voordeel daarvan is dat de D13-motor niet drastisch aangepast hoeft te worden en voor 85-90 procent uit dezelfde onderdelen als de dieselvariant bestaat. Met de grootste LNG-tank (205 kg) kan nog altijd tot 1000 km worden afgelegd. Niet superver, maar geruststellend is dat LNG nu echt aan het groeien is en dat het LNG-tankstationnetwerk in Europa in omvang groeit. Het brandstofverbruik is volgens Volvo 30-35 procent lager dan bij diesel. De CO2-emissie is 20 procent lager, volgens Volvo, maar dan wel volgens het tank-to-wheel principe. Er is nogal wat kritiek op de LNG-toepassingen, omdat het proces om LNG gekoeld te krijgen tot -160 graden bijzonder energie-intensief is en volgens milieu-experts de CO2-voordelen teniet doet. Volgens Volvo valt dat wel mee en wordt de CO2-emissie nog altijd met 10-15 procent verlaagd. Het altijd maar weer noemen van de well-to-wheel-benadering bij alternatieve brandstoffen is misschien niet terecht. Bij een dieselmotor vragen we ons toch ook niet af hoeveel milieuschade de olieraffinage heeft aangericht? Over diesel gesproken, bij gebruik van HVO-diesel en bio-LNG claimt Volvo een CO2-reductie van 100 procent. Zero emissie dus. Hoe het ook zij, een belangrijk kenmerk van Volvo’s LNG-techniek is dat de karakteristiek van de motor niet verandert. Dat kunnen we zelf ervaren op Volvo’s Truck Experience Center. TTM.nl kan rijden met een FM met de G13C-gasmotor met 420 pk en de FH met dezelfde motor maar dan met 460 pk. Positief is dat de motoren eenzelfde trekkracht hebben als de D13 dieselmotor. Met 2100 tot 2300 Nm koppel voor de twee vermogensvarianten is er geen verschil in prestaties te merken. We krijgen zelfs de kans om met een 64 tons, 24 meter lange Zweedse LZV met LNG-aandrijving te rijden, en zelfs die presteert naar behoren, zelfs op fikse hellingen. Prettige bijkomstigheid is dat de G13C-motor naar ons gehoor iets minder geluid voortbrengt dan de dieselmotor. De echte harde dieselklop is het uit het motorgeluid verdwenen. Al met al een bijzonder positieve ervaring, waar we eerst best sceptisch waren over het vasthouden aan het dual-fuel concept. Later dit jaar hopen we een Volvo op LNG (en een klein beetje diesel) aan de tand te voelen op onze befaamde internationale testroute.

Onze eerste rit met de Volvo FH LNG was een zeer aangename kennismaking. Een LZV op LNG? Kan ook, laat Volvo zien met deze 64 tons combinatie. Een elektrische truck is bij uitstek geschikt als huisvuilchassis, en die versie van de FL is er dus al meteen. De G13C-motor voor de LNG-truck bestaat grotendeels uit dezelfde onderdelen als de dieselmotor

Vuilniswagen
Dit voorjaar presenteerde Volvo Trucks in Göteborg haar elektrische stadstrucks. Toen was TTM.nl er niet bij, maar we gaan nu voor de herkansing. En goed ook, want we kunnen als eerste rijden met de FL Electric. Dat is een 16 tons truck, echt bedoeld voor stedelijk verkeer. Niet zelden worden duurzame trucks als deze eerst gepresenteerd als vuilniswagen, en dat is bij deze FL Electric niet anders. Het is in ieder geval de versie waar wij al eerste mee kunnen rijden. De aandrijflijn van de FL Electric is niet helemaal nieuw, maar afkomstig uit de stadsbussen van Volvo. De elektromotor levert maximaal 185 kW en 130 kW continu en is verbonden aan een two-speed transmissie. Het maximumkoppel bedraagt 425 Nm. De energie wordt geleverd door minimaal twee en maximaal zes lithium-ion accu’s, goed voor 100 tot 300 kWh. De FL Electric ziet er wat gelikter uit dan de standaard FL, en hij is ook nog eens uitgevoerd in een duurzaam uitziend kleurtje. In de cabine is er echter maar weinig anders te zien dan bij een diesel FL. De motor is geruisloos en zo rijden we ook weg, met enkel wat geruis van de banden waarneembaar. De tweetraps transmissie hoeven we niet te bedienen, die regelt zichzelf.

Musk
Het is maar een korte loop die we kunnen rijden, maar voldoende voor een eerste indruk. Het is heerlijk stil aan boord van de FL Electric, echt een verademing als je bent opgegroeid met een dieseldreun. De power wordt goed overgebracht op de achteras, want de acceleratie van de FL Electric zou zelfs Elon Musk imponeren. Veel belangrijker dan acceleratie is energymanagement. Met de motorrem is energie terug te winnen door regeneratie. Ons wordt aangeraden de motorrem in de stad altijd aan te laten staan, op stand 1 bijvoorbeeld. Op die manier kun je door de stad met minimaal gebruik van de voetrem. Een huisvuilchassis gebruikt behalve energie voor het rijden ook accucapaciteit voor de vuilpers. Die snoept zomaar een derde van de capaciteit weg. Wel belangrijk als je ook moet letten op de actieradius. Die is bij de FL Electric circa 300 km, maar dat kan dus verschillen afhankelijk van de inzet. Laadvermogen is ook een belangrijkpunt bij elektrische vrachtwagens. De accu’s wegen per stuk 520 kg. Met minimaal twee en maximaal zes stuks aan boord is het van belang goed na te denken over hoeveel je er nodig hebt voor je werk. Vind je de FL Electric wat aan de lichte kant, dan kun je nog altijd kiezen voor de 27 tons FE Electric, die met twee elektromotoren een dubbel zo sterke aandrijving heeft. Ook Volvo kiest voor motoren en accu’s uit haar bussen en dat is best slim. Deze componenten zijn al getest en beproefd in de praktijk. In Volvo’s thuisstad Göteborg doen ze al een tijd dienst in de Volvo stadsbussen en hebben naar verluidt de meeste uptime van alle stadsbussen in Göteborg.

Tijdens het rijden kregen wij de indruk dat de FL al verder is dan enkel een concepttruck. Serieproductie laat nog even op zich wachten. Volvo wil eerst in 2019 veldproeven gaan organiseren en niet eerder dan 2020 staat serieproductie op de agenda. Volvo focust zeker wel op nul-emissie, maar in plaats van als een dolle op het doel af te stormen spelen de Zweden eerst even een balletje breed. Gewoon voor de zekerheid.

[INHOUD | INDEX  TTMnl2018_4_40]

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, VOLVO TRUCKS, 1TRUCK.TV

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer