Ga naar hoofdinhoud

Interview Bram Schot, VW Nutzfahrzeuge

Lang voordat ‘Dieselgate’ losbarstte, zag 2015 er ook al uit als een bijzonder jaar voor Volkswagen. TTM.nl had de kans  uitgebreid te spreken met de hoogste baas op het gebied van marketing & sales bij VW Nutzfahrzeuge, de Nederlander Bram Schot.

De nieuwe Caddy en de  nieuwe Transporter zijn gepresenteerd en staan inmiddels bij de dealer. Hoe zijn jullie nieuwe auto’s ontvangen?

“Allebei heel goed. Zowel bij onze eigen organisatie als vanuit klanten. De Caddy natuurlijk, strak gelijnd, mooi nieuw design. Maar ook als je er mee rijdt, dan is het nodige aan aandrijving en onderstel veranderd. Hij rijdt nog beter. De Caddy is nog beter dan hij al was. Kijk je naar de T6, dan krijgen we daar supergoede reacties over, van klanten, dealers, iedereen en ook overal, van Noord- tot Zuid-Europa . We zijn er zelf heel trots op, die auto is ook door onze engineers met veel liefde gebouwd, en dat merk je aan alles. Ik kan niet wachten tot de T6 echt de weg op gaat in heel Europa.”

TTM2015_10_28_29_RAI_bestelauto_VW_fotoEen van de eerste reacties die TTM.nl hoorde, zowel bij de Caddy als Transporter, was: ‘Is die auto wel echt nieuw?’ Ze zijn uiterlijk niet heel erg veranderd. Wat is daar de reden voor?

“Vergis je niet hoor, onderhuids bestaat de Transporter voor driekwart uit nieuwe onderdelen! Bij de Caddy wat minder, maar ook daar is er veel veranderd. Ook wat betreft uiterlijk hoor, het is een prachtige auto geworden. Als je de oude generatie Caddy en Transporter naast de nieuwe zet, zie je veel verschillen. Ik snap de reacties wel, maar onze strategie is duidelijk: wat betreft design evolutie, en geen revolutie. Zowel de Caddy als de Transporter zijn al sinds jaar en dag marktleider in Europa. Wat wij horen van klanten is dat het design helemaal goed is. Het past bij de functionaliteit en efficiency, bij het concept van die auto’s. De waardering is enorm, dus je moet oppassen dat je die niet verliest. Dus de keuze viel op het overeind houden van de designfeatures.”

Als VW dan voortborduurt op de Caddy 3 en T5, hoe goed worden die auto’s dan nog verkocht?

“Enorm goed! Met de Caddy zijn we afgelopen jaar in Europa uitgekomen op 19 procent marktaandeel. De Caddy is nu al een aantal jaar achter elkaar marktleider in zijn segment. Vorig jaar werden er in Europa 148.000 stuks van verkocht. De Transporter doet het nog iets beter: 26 procent marktaandeel en veruit marktleider, vorig jaar bijna 170.000 stuks. Duitsland heeft ook interessante marktaandelen: 43 procent voor de Caddy, 44 procent voor de Transporter. Het duizelt je wel eens als je bedenkt dat bijna een op de twee bestelauto’s in die segmenten een VW is. Dat geeft ook wel een indicatie over hoe tevreden men over VW is, en hoe voorzichtig je met het product en de klanttevredenheid om moet gaan.”

En wat ambieert VW met de nieuwe Caddy en T6?

“Over getallen, doelstellingen voor de toekomst praat ik niet. We hebben de aspiratie om het marktleiderschap verder uit te bouwen. We zijn de nummer 1, we hebben zelfvertrouwen. Leider blijven is niet makkelijk hè. Dat kan alleen met hele goede auto’s. Alleen dan hou je de klanten tevreden, alleen dan kun je marktleider blijven. Dat is hard werken, we kunnen niet achterover leunen.”

De auto-industrie werkt veelvuldig samen, ook bij de bestelauto’s. Citroën en Peugeot, Mercedes-Benz en Renault, enzovoort. Is het voor jullie een optie om met een partner in zee te gaan?

“Wij hebben het zelf niet nodig. De Caddy, de Transporter worden zo goed verkocht. Onze schaalgrootte is goed genoeg, maar die gebruiken we vooral intern. Of een partnerschap intern mogelijk is met Skoda? Misschien, maar dat zou je dan aan Skoda moeten vragen. VW neemt daar zelf geen initiatieven toe.”

Met de T6 presenteren jullie ook een nieuwe ‘Bulli’, de GenerationSIX. Dat is wel degelijk een duidelijk bedoelde knipoog naar het verleden. Hoe is die auto ontvangen?

“We hadden daar hoge verwachtingen van, maar zelfs die zijn overtroffen. Zeker zoals hij eruit ziet, in twee kleuren, mooie velgen, doet hij wat denken aan de Samba-bus. De reacties zijn ongelooflijk goed. Zo goed zelfs dat nu al zeker is dat we te weinig van die auto’s hebben gemaakt. De rood-witte en de zilver-blauwe zijn zeer geliefd. Er zijn wellicht al mensen die hem zien als collector’s item.”

Volkswagen is geen voorloper in elektrische auto’s, hier en daar een proef daargelaten. Kunnen we in de toekomst elektrische bestelauto’s van jullie verwachten?

“Het is voor ons geen vraag dat elektrische bestelauto’s gemeengoed zullen worden, maar eerder wanneer. Er is enorme groei van e-commerce, plus een trend dat de vergrijzende bevolking naar de stad trekt. Dat en de noodzaak het milieu te beschermen wijst uit dat elektrisch vervoer er gaat komen. Voor bedrijven zijn laadvermogen, laadvolume en de operationele kosten zeer belangrijk. Maar VW is voor alle vier de series, Caddy, Transporter, Crafter en Amarok, bezig met het denken over elektrische aandrijving. En met onze personenwagenafdeling hebben we al een zeer succesvolle e-Load-UP in de markt gezet. Wanneer andere modellen geïntroduceerd worden, is momenteel onderwerp van gesprek. Maar ze komen als de tijd rijp is, dat is zeker. Het distributiemodel van steden verandert zo snel dat het distributievervoer zich moet aanpassen. Incentives of andere ondersteuning van overheden is daarbij echter wel welkom, zeer zeker buiten Nederland waar dat soort overheidssteun nog veel minder gewoon is.”

Wat kunnen bedrijven de komende vijf jaar, tot 2020, van Volkswagen verwachten? “Die ontwikkeling van distributie in binnensteden en de opkomst en acceptatie van auto’s als de e-Load-UP, dat wordt erg interessant om te zien. Daarnaast vernieuwen we ons hele gamma, alle vier de lijnen. Nu al met de Caddy en de T6, volgend jaar komt er een nieuwe Crafter en een uitgebreide facelift van de Amarok. Die auto’s komen in 2017/2018 echt breed op de markt. Dus in een periode van iets meer dan twee jaar vernieuwen we alles, dus dat is intensief en spannend. De Crafter, dat wordt echt een belangrijke loot aan de stam. Dat wordt nu een op zichzelf staande auto, zonder partnership met Mercedes-Benz, we gaan onze eigen weg. Heel belangrijk voor ons. Volgend jaar gaan we hem laten zien!”

In de Volkswagen Groep is veel gebeurd het afgelopen jaar. Dit voorjaar werd er een Volkswagen Truck Holding opgericht, waar VW Nutzfahrzeuge deel van uit maakt. Wat heeft dat voor gevolgen voor jullie bedrijfswagenstrategie?

“We werken al heel veel samen met Scania en MAN. De lichte-bedrijfswagengroep heeft eigenlijk het beste van twee werelden, want we werken deels samen met de trucks, maar ook met de personenauto’s. Er zijn samenwerkingen, synergieën op het gebied van marketing & sales. In Australië werken Scania en VW samen, in Europa ook daar waar het voor een VW-dealer niet verantwoord is om een nieuwe vestiging op te zetten. Er zijn Scania- en MAN-dealers die ook een VW-contract hebben. Of samenwerking tussen dealers ooit structureel wordt? De drie netwerken, MAN, Scania en VW, zijn alle drie sterk, volwassen, met een duidelijk eigen potentieel. Wil je daar verandering in aanbrengen, dan moet je goed weten wat je doet. We kijken wel naar voordelen, we werken nu intensief samen, zeker nu met Andreas Renschler in de truckholding. Maar dat is intern. Naar de markt toe willen we echter separaat blijven opereren. “

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer