De opkomst van webshops gaat razendsnel, maar softwarematige ondersteuning voor het beheren van alle transportgerelateerde activiteiten blijft achter. Dat is precies de reden waarom Com-Unit Spider-i heeft ontwikkeld, de software die webwinkels de benodigde handvatten geeft waarmee ze de kwaliteit van hun e-commerce activiteiten kunnen uitbreiden tot en met de belangrijke en onderscheidende ‘last mile’.
Spider-i geeft webwinkels de regie over het leveringsproces van hun orders, zodat ze in staat zijn om ook tijdens deze ketenstap zichtbaar te blijven en duidelijk verantwoordelijkheid te nemen voor de aflevering van de online gekochte producten. Daarnaast helpt de software webshops om direct met de consument te communiceren over de aflevering van online bestelde artikelen. Verder kunnen gebruikers met Spider-i de kwaliteit van dit proces borgen en stelt de software hen in staat tot het maken van beter gefundeerde strategische keuzes over de mix aan distributiemogelijkheden. De mogelijkheden die het pakket biedt kunnen zo leiden tot een goede klanttevredenheid, een grotere kostenefficiency en beduidend meer flexibiliteit in transportaanbieders en –services.
De relatie tussen webshops en hun klanten is fragiel, het ontbreekt aan fysiek contact. De online platformen regelen of regisseren alles van de bestelling tot en met het klaarzetten van de gekochte artikelen, maar vervolgens neemt een pakketvervoerder de relatie met de klant gevoelsmatig over. “Dat zal niet de bedoeling zijn van de webshops die de kwaliteit van hun processen zeer serieus nemen”, stelt Anouk Zwiep, Business Development Director bij Com-Unit.
“Als je als e-commerce partij ‘excellence’ wilt leveren, dan moet je het transport zien als een onderdeel van het totale proces. En dus wil je over dat transport ook de volledige controle hebben. Zo kun je direct met de consument communiceren alsof je de zending zelf komt afleveren en die consument zelfs invloed geven op de aflevering”, aldus Zwiep.
In e-commerce is de concurrentie slechts een ‘klik’ verwijderd. Webshops moeten dus voortdurend innoveren zodat klanten hen kunnen vinden maar vooral ook om die klanten te kunnen binden. Experts in e-commerce stellen dat de aflevering van een artikel hét moment is om een excellente servicebeleving bij de klant te verkrijgen en die klant terug te laten komen voor herhalingsaankopen.
Com-Unit heeft begin mei ook een ander kantoor betrokken. Het heeft de locatie aan de Populierenlaan in Amstelveen verruild voor een locatie die wat betreft indeling en representativiteit beter aansluit bij de huidige activiteiten. Het nieuwe adres is Schweitzerlaan 16a in Amstelveen. Rond dezelfde tijd heeft Com-Unit een nieuwe website gelanceerd waarop Spider-i een belangrijk thema zal zijn.