Nederland telt zo’n 60 duizend webwinkels. Van eenmansbedrijven die voorraad houden op zolder tot de onbetwiste leider Wehkamp die dit jaar een volledig gerobotiseerd magazijn (kosten ruim 100 miljoen euro) in gebruik neemt. De vakbeurs Logistica die van 10 tot en met 13 november in de Jaarbeurs in Utrecht wordt gehouden richt zich met één van de onderdelen – het Scala Logistica Item Picking – specifiek op MKB-bedrijven die actief zijn tussen deze twee uitersten. Al interessant voor MKB-webshops die minimaal vier orderpickers hebben rondlopen.
Peter Leerintveld coördineert namens de Stichting Logistica de twee Scala Logistica demopleinen die als belangrijkste doel hebben bezoekers vanuit de nagebouwde praktijk te informeren over de nieuwste trends. Leerintveld kiest voor een zeer praktische invalshoek. “We laten zien hoe MKB-ers slim gebruik kunnen maken van nieuwe technologie, zonder dat dit al te veel hoeft te kosten”.
De grens ligt volgens Leerintveld bij bedrijven die minimaal vier orderpickers hebben lopen. Investeren loont dan al. Wie kiest voor slimme oplossingen kan met dezelfde capaciteit het dubbele aantal orders verwerken.
Leerintveld is nogal gecharmeerd van moderne orderpicking technieken zoals pick-to-voice en pick-to-light. “Het gaat erom zo efficiënt mogelijk boodschappen te doen. Zoals de term ‘item picking’ al aangeeft doet de orderpicker de boodschappen voor de klant, maar dan in het magazijn. Het gaat in 98 procent van de gevallen om het pakken van één of twee items per order. Via de meest efficiënte route wordt hij door het magazijn gestuurd, om in één rondgang voor meerdere klanten tegelijk, bij verschillende locaties de juiste items in de juiste aantallen zo efficiënt mogelijk te verzamelen.”
Op het Scala worden simpele effectieve technieken gedemonstreerd die hem daarbij helpen. Het is geen Google-glass technologie, waar inmiddels al weer van wordt teruggekomen. Leerintveld: “Het is vooral praktisch. Item picking is één van de systematieken die we laten zien op dit scala. Maar we laten de webwinkelondernemer ook zien hoe hij slim kan verpakken. Daarvoor zijn heel innovatieve oplossingen beschikbaar. Ook gaan we in op de wijze van verpakken, en welke verpakkingen hij het best kan gebruiken. Alles wat hij op dit gebied doet heeft een financiële consequentie. Waarom zou je veel lucht versturen? Hoe groter het te versturen pak, hoe hoger de kosten. Verder laten we een ‘scala’ aan hulpmiddelen zien. Zoals gezegd: we helpen de webwinkelondernemer zijn rendement te vergroten door slimme technologie in te zetten. Sleutelwoorden van ons Scala Item Picking zijn: slim, efficiënt en niet meer dan nodig te investeren, want we zijn uiteindelijk Hollanders.”
Logistica is de belangrijkste vakbeurs op het gebied van logistiek en goederenstroombeheersing binnen de Benelux. Naast een groot en volledig exposantenaanbod, heeft Logistica ook een uitgebreid inhoudelijk programma, met congressen, seminars, demonstraties en informatieve tours. De beurs kent deze editie twee Scala’s: Item Picking en Case Picking.
Aan de beurs nemen ca. 250 bedrijven deel die de top uit de branche vertegenwoordigen. Gelijktijdig wordt de ICT & Logistiek gehouden met ruim 100 deelnemende bedrijven.