Ga naar hoofdinhoud

Brink XL en Avia Weghorst openen publiek trucklaadplein nabij A1

Logistiek dienstverlener Brink XL en Avia Weghorst hebben donderdagmiddag in het Overijsselse Enter een nieuw trucklaadplein geopend. Het laadplein ligt op het grondgebied van Brink XL maar is openbaar. “Iedereen met een elektrische truck mag hier komen laden”, aldus directeur-eigenaar Henk Brink. Wethouder Richard Kortenhoeven van de gemeente Wierden verrichtte de opening.

Twee jaar hebben Brink XL en Avia Volt, onderdeel van Avia Weghorst, aan het trucklaadplein gewerkt. Het werd eerder dit jaar al terloops genoemd door Jaap Wolbert van Avia Volt in de online special van TTM.nl over laadpleinen. “Een strategische beslissing”, noemt Henk Brink het. “We zitten zelf al langer op de duurzame koers. In 2012 hebben we al geëxperimenteerd met trucks op waterstof. Sinds 2021 rijden al onze trucks op HVO100, wat leidt tot een CO2-besparing van 90 procent. Onze meeneemheftrucks zijn al elektrisch, en eerder dit jaar hebben we onze eerste elektrische truck in gebruik genomen, een Volvo FM Electric. Er staan er nog drie in bestelling en deze week hebben we weer AanZET-subsidie gevraagd voor de volgende aanschaf. In 2030 moet heel de vloot van Brink XL emissievrij zijn.”

Wethouder RIchard Kortenhoeven (links), Bart Leussink (midden) en Henk Brink verrichten de openingshandeling

Publiek

Het laadplein aan de Blaak in Enter, niet ver van de snelweg A1, heeft zes laadpalen van elk 400 kW. Dat is best veel voor een bedrijf met op dit moment maar één elektrische truck. “Dit laadplein van Brink XL en Avia Volt is vanaf het begin ontwikkeld als publiek laadplein”, legt Bart Leussink, directeur bij Avia Weghorst, uit. Hij wil niet kwijt hoeveel geld er precies geïnvesteerd is in het laadplein. “Het is niet goedkoop, dat weet iedereen. Er is een aparte BV opgericht waarin Brink XL en Avia Weghorst beide voor de helft eigenaar zijn. We zijn blij dat we dit laadplein hebben kunnen realiseren en dat er voldoende netcapaciteit is om dat te doen.” Het laadplein heeft een aansluiting van 1750 kVa. “Dat lijkt veel, maar er moeten wel zes trucks tegelijk aan de laadpaal kunnen hangen”, verduidelijkt Brink.

Henk Brink

Lange termijn

Zover is het nog niet, weet Leussink. “Er zijn nu 1250 trucks in Nederland, dus we verwachten niet dat dit laadplein meteen volle bak moet draaien. We hebben al wel de eerste bezoekers gehad. Het zal straks na deze opening wat drukker zijn, maar we hebben nog geen boekingssysteem nodig. Dat komt naar verwachting pas over 3 tot 4 jaar, als de capaciteit van dit laadplein ten volle benut wordt.”

Wie heeft het grootste laadplein?

Bij de opening van het laadplein repten de initiatiefnemers en ook de wethouder trots van ‘het grootste trucklaadplein van Nederland’. Dat lijkt wat overdreven, want WattHub in Geldermalsen heeft alleen al negen DC-laders voor truck- en trailercombinaties. Die complete combinaties kunnen overigens ook bij het laadplein in Enter terecht. Boeken hoeft dan weliswaar nog niet, betalen uiteraard wel. Een kilowattuur kost bij Brink/Avia 65 eurocent. “Betaal je met je Avia-pas, dan is het 0,55 euro per kWh”, legt Leussink uit. “En kom je hier heel vaak je elektrische truck laden, dan is er natuurlijk een staffeltarief af te spreken.” Leussink benadrukt dat een trucklaadplein als dit in principe toepasbaar is bij elk transportbedrijf. “Afhankelijk van het netwerk en de omstandigheden natuurlijk, maar Avia Volt helpt transportondernemers of andere bedrijven graag bij het verwezenlijken van een laadplein.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer