Als je even niet op zat te letten dinsdag en woensdag heb je het gemist: de AanZet-subsidie voor elektrische trucks van 45 miljoen euro is alweer op. De gelukkige aanvragers weten dat bij toewijzing ze in ieder geval subsidie voor één elektrische vrachtauto krijgen. En dat is goed nieuws voor kleinere vervoerders, zegt Erik Slaaf, sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking.
Vorig jaar kon voor meerdere vrachtwagens tegelijk subsidie aangevraagd worden. Aangezien de vraag veel groter was dan de hoogte van de subsidiepot, werd op basis van loting bepaald welke vrachtwagens subsidie toegewezen kregen. Hierdoor was de kans om subsidie toegewezen te krijgen voor een transporteur die één elektrische vrachtwagen indiende aanzienlijk kleiner dan voor een transporteur die er twintig inschreef.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2024/03/Erik-Slaaf_MS5_7146-1024x682.jpg)
Dit jaar kon voor één vrachtwagen per dag subsidie aangevraagd worden waardoor er een gelijk speelveld is gecreëerd. Aangezien de subsidiepot na twee dagen overtekend is krijgen alle ondernemers die zich op de eerste dag hebben ingeschreven de subsidie toegewezen. “Doordat een elektrische vrachtwagen 3x duurder is dan een dieselvariant is de aanschafsubsidie, die kan oplopen tot 115.200 euro, erg belangrijk. De extra kosten van een elektrische vrachtwagen moet in veel gevallen betaald worden uit de opbrengsten van de reeds rijdende dieselvrachtwagens. Hoe groter de vloot hoe meer geld beschikbaar is om deze kosten te compenseren. Voor transporteurs die hun vrachtwagenvloot willen verduurzamen is het belangrijk om ervaring op te doen met elektrisch rijden. Zo zullen onder andere de bedrijfsprocessen en de manier van plannen veranderen. Deze nieuwe manier van werken zal op basis van praktijkervaringen moeten worden ingericht. Nu kan dat nog met één of enkele elektrische vrachtwagen(s) om op een later moment, als de benodigde aanpassingen zijn doorgevoerd, de investeringen in elektrisch vrachtwagens op te schalen. Maar dat betekent wel dat transporteurs nu al moeten gaan investeren. De subsidie kan, zeker bij een kleine transporteur, net het zetje in de rug geven om te starten”, aldus Erik Slaaf