Ga naar hoofdinhoud

‘Samenwerking transporteurs niet zo makkelijk als gedacht’

Het lijkt zo makkelijk: als transporteurs meer samenwerken om (half) leeg rijdende vrachtwagens te voorkomen, is er megawinst op CO2-uitstoot te behalen. Maar die samenwerking is in de praktijk helemaal niet zo makkelijk, schrijft Trouw.

Een ronkend rapport van CE Delft, in opdracht van stichting Natuur & Milieu, liet er geen misverstand over bestaan: prijsprikkels en een cultuuromslag zouden nodig zijn om de transportsector efficiënter te maken. Meer samenwerken en een dubbel zo hoog tarief voor de vrachtwagenheffing werden genoemd als tools.

De praktijk is echter een stuk weerbarstiger dan een rapport. “Er wordt al veel samengewerkt, maar dan op adhoc-basis”, zegt Paul Buijs, docent duurzame logistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Wil je dat stelselmatig doen, doen moet je een partner vinden die precies past bij jouw werk. Om dan goed samen te werken, moet er heel veel data worden gedeeld. Bijvoorbeeld over de route, de lading, de klant. Allemaal gegevens die je liever niet aan (mogelijke) concurrenten geeft.

De beladingsgraad is volgens het rapport voor 55 procent onbenut. Maar dat valt wel mee, zegt Rob Aarse van TLN, onlangs nog spreker op de E-Truck Experience.  “Statistieken gaan alleen over kilo’s, terwijl bijvoorbeeld iets als glaswol helemaal niet veel weegt, maar je er toch een vrachtwagen vol van kan hebben.” Daarnaast kán volgens Aarse een vrachtwagen niet altijd gevuld zijn. Neem een zandwagen, die na het kiepen van zijn lading weer terug moet om nieuw zand op te halen. “Voor de terugweg kun je hem niet vullen.” Dat betekent volgens Aarse overigens niet dat er niks te verbeteren is.

Zo is het met veel projecten die doelden op verbetering en meer efficiency niet goed afgelopen. Het platooning-project werd opgehemeld, maar bleek in de praktijk maar minimaal te werken. Projecten die een samenwerking tussen bedrijven in de logistieke keten beter moeten maken, sneuvelen vaak voordat ze grote impact kunnen hebben. “Het is een zeer complex probleem, dat niet zomaar is opgelost. Gemakkelijker gezegd dan gedaan”, zegt Shula Stibbe van stichting Vervoeradres in het Trouw-artikel.

Bron: Trouw

2 reacties op “‘Samenwerking transporteurs niet zo makkelijk als gedacht’

  • R Gerssen

    Ze kunnen wel het transport zo efficiënt mogelijk willen maken maar met bulk wagens gaat dat moeilijk die hebben meestal maar 1 produkt te vervoeren bv brandstoffen of cryogene stoffen dus als die weer leeg zijn dan moeten ze toch weer leeg naar hun laadplaats om weer te kunnen laden

  • F. Peters

    De bollebozen achter de computer hebben de oplossing. Geen van hen is waarschijnlijk ooit bij een transportbedrijf geweest of heeft een week met een chauffeur meegereden om te kunnen begrijpen hoe het echt in elkaar zit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer