DAF Trucks completeert haar nieuwe truckgamma met de XB, die dus naast de XD, XF, XG en XG+ komt. Waar die andere modellen gebaseerd zijn op een volledig nieuw ontwerp, is de XB een voortzetting van het concept van de LF. Maar er is genoeg ‘nieuws’ te ontdekken aan de XB.
Dat de opvolger van de LF de XB zou gaan heten, dat hadden we zelf ook al wel bedacht. Maar in de vernieuwingsdrift die DAF de afgelopen jaren tentoonspreidde, hadden we een geheel nieuwe kleine distributietruck wel verwacht eigenlijk. Maar waar DAF bij de XD kon voortborduren op het concept van de XF en XG, kan dat bij de XB niet. DAF zou dan een volledig nieuwe distributietruck moeten bouwen en dat is zoals bekend bijzonder kostbaar.
De nieuwe XB gaat verder waar de LF was gebleven. Dat begint al bij de XB Electric, de batterij-elektrische versie van de XB. Daarvan is de range nu compleet met niet alleen een 16-tons en 19-tons versie, maar ook een 12 tons uitvoering met 17,5 inch wielen en slechts één opstaptrede. Wielbases beginnen bij 4,2 meter. De aandrijflijn is hetzelfde als bij de LF Electric: de elektrische motor levert afhankelijk van de specificatie een nominaal vermogen van 120 of 190 kW en een koppel van respectievelijk 950 en 1.850 Nm nominaal (en 2.600 dan wel 3.500 Nm piek). De LFP-accu’s zijn vrij van kobalt en magnesium en hebben 141 tot 282 kwh. Daarmee kom je maximaal 350 km op één acculading. Voor een distributietruck moet dat voldoende zijn.
De XB is ook leverbaar met dieselmotoren. De 4,5 liter 4-cilinder PX-5 en 6,7 liter 6-cilinder PX-7 motoren van Paccar, met vermogens van 124 kW (170 pk) tot 227 kW (310 pk), zijn ook in de XB aanwezig. De motoren zijn gekoppeld aan een Powerline automatische transmissie met 8 gangen. Ook zijn voor de DAF XB handgeschakelde transmissies met 6 en 9 versnellingen beschikbaar, net als volautomatische Allison-versnellingsbakken voor specifieke toepassingen. Fraai is dat de motoren gebruikt kunnen worden met het iets duurdere, maar o zo milieuvriendelijke HVO (dat een CO2-reductie van 90 procent kan realiseren). Op het chassis van de XB kunnen tal van toepassingen worden opgebouwd. Met DAF’s Bodybuilder Integration Tool is dat nu nog eenvoudiger, zo staat ook in de komende TTM.nl te lezen.
Assistentie- en veiligheidssystemen horen op elke moderne truck en dus zijn ze ook bij de XB aanwezig. Het AEBS-systeem (Advanced Emergency Braking System) is uitgerust met zowel een radar als een camera, die kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig signaleert (Drive-off Assist). De Event Data Recorder registreert beelden en gegevens wanneer de ABS-remwaarschuwing is geactiveerd en de DAF Turn Assist waarschuwt indien zich fietsers in de dode hoeken van het voertuig bevinden. De nieuwe DAF Drowsiness Detection beoordeelt de alertheid van de chauffeur en waarschuwt wanneer een pauze nodig is. Daarnaast wordt elke XB geleverd met Speed Limit Recognition, een functie die de chauffeur informeert over de actuele snelheidslimieten, terwijl de passieve Lane Change Assist helpt gevaarlijke manoeuvres te voorkomen door te waarschuwen voor het mogelijk onbedoeld wisselen van rijstrook.
De DAF’s van tegenwoordig blinken uit in goed zicht en de XB doet daar aan mee. Ook hier is een lage positionering van de cabine, de grote voorruit en zijruiten en de lage ruitlijnen daar verantwoordelijk voor. Als optie is een Kerb View Window beschikbaar voor een onbelemmerd zicht op andere weggebruikers aan de bijrijderszijde. Het ranke ontwerp van de nieuwe spiegels zorgt voor een perfecte combinatie van direct en indirect zicht.
De XB heeft een dagcabine, een verlengde dagcabine en een slaapcabine. Het interieur ziet er bekend uit, al zien we ook nieuws. De stoelen zijn voorzien van dezelfde zachte stoffen bekleding zoals die ook wordt toegepast in de DAF XD, XF, XG en XG+. Met die serie deelt de XB ook het hoge niveau van de afwerking, inclusief het nieuwe stuur en het 12 inch digitale display waarop alle voertuiginformatie in één oogopslag zichtbaar is.
DAF introduceert naast de XB serie voor on-road-toepassingen ook de XBC serie, die uitblinkt wanneer het uitdagender wordt, bijvoorbeeld op bouwplaatsen. De XBC heeft een 19 tons chassis en kent een grote bodemvrijheid van 255 millimeter. De oploophoek is maar liefst 25 graden. Ook is de XBC standaard voorzien van een stalen radiateurplaat ter bescherming van de motor en een robuuste, lavagrijze stalen bumper.
De nieuwe DAF XB wordt in het vierde kwartaal van 2023 in productie genomen. Hij heeft dan weliswaar geen nieuwe cabine gekregen, maar de vernieuwing van dit truckconcept is voldoende voor een eigen, nieuwe naam.
![](https://www.ttm.nl/wp-content/uploads/2023/08/05.-DAF-XB-1024x683.jpg)