Ga naar hoofdinhoud

Walmart levert bestellingen af met 4.500 Canoo’s

Het Amerikaanse detailhandelconcern Walmart investeert fors in full-electric transport van voor de last mile delivery van online bestellingen naar 3800 van haar vestigingen in de USA. Er zijn 4500 bestelwagens aangeschaft van leverancier Canoo.

Walmart en Canoo noemen de voertuigen Lifestyle Delivery Vehicles (LDV). Het transportmiddel wordt vanaf volgend jaar ingezet voor last-mile leveringen. Deze investering draagt bij aan het doel van Walmart om vanaf 2040 emissievrij te zijn.

De LDV is ontworpen voor stop-and-go-leveringen met hoge frequentie en snelle bezorging van voertuigen tot aan de deur, inclusief bezorging van boodschappen en eten/maaltijden. Het op maat gemaakte interieur is ontworpen voor levering van kleine pakketten, tegen een concurrerende prijs per stop. Het modulaire ontwerp en het laadvolume van 120 kubieke voet zijn aanpasbaar om mee te groeien met de behoeften van de klant.

“We zijn er trots op geselecteerd te zijn door Walmart. Onze LDV heeft een parkeervriendelijke, compacte voetafdruk, maar toch het laadvermogen -en ruimte van een commerciële bestelwagen. Hiermee kunnen we serieus te concurreren in de last-mile bezorging”, liet Tony Aquila, CEO van Canoo, in een persverklaring weten. “Walmart’s enorme winkelvoetafdruk biedt een strategisch voordeel in de huidige groeiende ‘need it now’-mentaliteit en een ongeëvenaarde kans voor een groeiende vraag naar elektrische voertuigen, vooral met de huidige hoge gasprijzen.”

Volgens David Guggina , senior vice president van innovatie en automatisering bij Walmart kunnen de kosten laag blijven door te investeren in dit soort duurzame transportoplossingen. “En we kunnen klanten nog meer toegang bieden tot dagleveringen.”

Naast fulfilmentcentra gebruikt Walmart 3.800 winkels in de Verenigde Staten om online bestellingen uit te voeren. De retailer doet dit met behulp van een combinatie van Walmart-medewerkers, externe bezorgers en op sommige locaties autonome voertuigen en drones om leveringen te doen. Via hun uitgebreide last mile-bezorgnetwerk kan Walmart 80 procent van de Amerikaanse bevolking bereiken met same-day delivery van een groeiend assortiment artikelen.

Canoo verwacht de productie van de Lifestyle Delivery Vehicles te starten in het vierde kwartaal van 2022.

Walmart pioniert met een vernieuwend last-mile deliveryconcept. Met haar InHome bezorgservice bedient het concern circa 30 miljoen huishoudens door de boodschappen tot in huis op te ruimen. De Walmart-bezorger kan via een app en een eenmalige code toegang krijgen en via een livestream de klant laten zien hoe de producten worden afgeleverd. De 3800 winkels van het bedrijf worden ingericht als fulfilmentcentra.

 Bron: Warehousetotaal

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer